Млечният път всъщност не е плосък диск

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 февруари 2019 в 12:53 11726 0

Илюстрация на истинската форма на Млечния път, с S-подобна форма във външните краища на диска. Кредит: CHEN Xiaodian

Формата на Млечният път не е хубав, правилен, плосък диск, както се смяташе досега, разкри ново проучване.

Нашата галактика се оказа извита по ръбовете, а не правилна спирала като галактиката Андромеда, съобщава Science Alert.

Изследването на екипа е публикувано в списание Nature Astronomy.

Тъй като Земята е в Млечния път, много е трудно да наблюдаваме собствената си галактика като цяло. Но познавайки други галактики във Вселената, изследователите предполагаха, че Млечният път прилича на правилна спирала като галактиката Андромеда.

Сега астрофизиците откриват, че колкото се отива по-далеч от галактическия център, толкова по-изкривен е дискът на Млечния път. Неговата галактическа равнина не е права, а изглежда повече като удължена S.

Откритието е благодарение на някои нови измервания на разстоянията до звездите във външните райони на галактиката.

Триизмерна карта на диска на Млечния път, проследена по цефеидите. An intuitive 3D map of the Galactic warp’s precession traced by classical Cepheids, Xiaodian Chen, Shu Wang, Licai Deng, Richard de Grijs, Chao Liu & Hao Tian, Nature Astronomy

Изследователите наблюдават цефеидите - пулсиращи звезди, при които има ясна връзка между периода на пулсация и светимостта. Благодарение на това свойство учените могат да определят разстоянието до подобни звезди и други космически обекти. Присъствието на газ и прах обаче оказва влияние върху видимата светимост на цефеидите, което може да повлияе на оценката на разстоянието.

За да решат този проблем, учените правят наблюдения в инфрачервения спектър, което им позволи да определят разстоянието с рекордно ниска грешка от 3-5%. Въз основа на получените данни е съставена нова триизмерна карта на галактиката.

Според учените, наличието на завои може да се обясни с факта, че вътрешната част на диска, въртейки се, издърпва външния пръстен, което причинява усукването.

"Прецесията на диска предполага, че масивният вътрешен диск на Млечния път може да е принудил външния пръстен да следва неговото въртене, но въртенето на външния пръстен изостава - това води до усукване", коментира пред Science Alert един от авторите на проучването астрофизикът Ричард де Грийс (Richard de Grijs) от Macquarie University, Австралия.

Това е резултат, който ни дава по-добро разбиране на триизмерната структура и динамиката на нашата галактика и ще ни позволи да поставим горна граница за количеството и разпределението на материята в галактиката - което ще бъде "особено интересно в контекста на въпроса къде се намира тъмната материя”, обобщава де Грийс.