НАСА представи грандиозен 12-годишен таймлапс на цялото небе (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 21 октомври 2022 в 00:01 1883 0

Мозайка от инфрачервени изображения, събрани от телескопа NEOWISE. Кредит: NASA/JPL-Caltech/UCLA

НАСА продължава да ни изненадва с величествени изображения на космоса, но дори и по високите стандарти на агенцията, картина на цялото нощно небе в продължение на 12 години е впечатляващо постижение.

Изображенията са заснети от космическия телескоп NEOWISE (Near-Earth Object Wide Field Infrared Survey Explorer), който е изстрелян през 2009 г. под предишното си име „WISE“, за да изучава Вселената извън нашата Слънчева система.

Оттогава той е преназначен и преименуван, за да проследява близки до Земята обекти, включително астероиди и комети.

Данните, събрани от NEOWISE, дават на учените безценна представа за това как небесните обекти се движат и променят във времето (астрономия във времевата област - time-domain astronomy) – независимо дали това са експлодиращи или блуждаещи по нощното небе звезди, или поглъщащи газ черни дупки.

„Ако излезете навън и погледнете нощното небе, може да изглежда, че всиччко е неподвижно, но това не е така“, обяснява астрономът Ейми Майнзер (Amy Mainzer) от Университета на Аризона, главен изследовател на NEOWISE.

Отчетите от NEOWISE показват местоположението на стотици милиони обекти и количеството инфрачервена светлина, което всеки от тях излъчва. След това тази информация може да бъде анализирана, за да се разбере какъв е даден обект.

Данни за цялото небе се събират на всеки шест месеца (времето, за което телескопът изминава половината път около Слънцето), а сега астрономите са събрали 18 от тези карти, за да създадат времевия интервал.

Картите са особено полезни за изучаването на кафявите джуджета - обекти, които нямат достатъчно маса, за да предизвикат термоядрен синтез, необходим за превръщането им в звезда, въпреки че започват съществуването си по подобен начин. Тези, които се намират по-близо до Земята, изглежда се движат по-бързо по небето от по-отдалечените обекти, което позволява на NEOWISE да ги открие по-лесно.

Около 260 кафяви джуджета вече са идентифицирани от телескопа и благодарение на изследванията му се знае за два пъти повече Y-джуджета – най-студените кафяви джуджета, които са от особен интерес за астрономите и дават представа за ефективността на звездообразуването и времето за възникването му в еволюцията на нашата галактика.

„Никога не сме очаквали, че космическият кораб ще работи толкова дълго и не мисля, че бихме могли да предвидим науката, която ще можем да направим с толкова много данни“, коментира астрономът Питър Айзенхард (Peter Eisenhardt) от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Калифорния.

Освен това научаваме повече за това как се формират звездите благодарение на сканирането на небето от телескопа: протозвездите се открояват като трептящи обекти, преди да станат звезди, и сега учените проследяват почти 1000 от тях, за да видят как се развиват.

След това идва редът на може би най-завладяващия небесен обект от всички – черната дупка. Данните от NEOWISE могат да се използват за идентифициране на изблиците на инфрачервена светлина от облаците материя, които се движат около черни дупки, което ни позволява да видим тези обекти от по-голямо разстояние.

Работата далеч не е завършена и NEOWISE продължава своето картографско пътуване с още две карти на небето през март 2023 г. Очаквайте много повече да бъде разкрито от проекта – активност, която не може да се види, докато се взирате в звездите нощ.

„Звездите сияят и експлодират“, отбелязва Майнцер. „Астероидите профучават. Черните дупки разкъсват звездите. Вселената е наистина оживено, активно място.“

Може да научите повече на уебсайта на проекта NEOWISE.

Източник: NASA Just Unveiled an Epic 12-Year Timelapse of The Entire Sky, ScienceAlert