22 януари 2020
  •  Говорят медиците

На тази дата: Нилс Бор завършва статията си, която положи началото на квантовата теория

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 април 2018 в 00:0055490
Моделът на Бор на водородоподобен атом (Z е зарядът на ядрото), където отрицателно зареденият електронен, заключен в атомната обвивка, обкръжаваща малкото, положително заредено атомно ядро. Преходът на електрон от орбита на орбита се придружава от излъчването или поглъщането на квант електромагнитна енергия (hν). Снимка: Wikimedia Commons

През март 1913 г. Нилс Бор, датски теоретичен физик, един от създателите на съвременната физика изпраща предварителна версия на своя статия на британския физик Ърнест Ръдърфорд, а през април отива за няколко дни в Манчестър, за да обсъди теорията си.

На 5 април Бор завършва трите части на революционната си статия "За структурата на атомите и молекулите", публикувани в списание "Philosophical Magazine" през юли, октомври и декември 1913 г., които съдържат квантовата теория за водородоподобни атоми.

В теорията на Бор могат да се отделят два основни компонента:

1. Общи постулати за поведението на атомните системи, които важат и днес и са всестранно проверени;
  2. Специфичен модел на атомната структура, която представлява днес само на исторически интерес.

Постулатите на Бор съдържат предположения за съществуването на стационарни състояния и за преходи с излъчване между тях в съответствие с представите на Планк за квантуване на енергията на материята.

Моделът на теорията Бор идва от предположението на възможността за описване на движението на електроните в атома, намиращи се в стационарно състояние, на базата на класическата физика, върху които се наслагват допълнителните квантовите условия (например, квантуване на ъгловия момент на електрона).

Теорията на Бор позволи да се обясни излъчването и поглъщането на кванти електромагнитна енергия в серийните спектри на водорода.

Работата на Бор веднага привлича вниманието на физиците и стимулира бързото развитие на квантовите концепции. Съвременниците му я оценяват като важна стъпка. Така през 1936 г. Ръдърфорд пише:

"Смятам квантовата теория за спектрите, предложена от Бор, като една от най-революционните от всички, създавани някога в науката; и не знам друга теория, която е била по-успешна".