Най-древният образец на животинска сперма е открит в кехлибар на 100 млн години

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 17 септември 2020 в 11:04 5352 0

Кредит Wang et al., Proceedings B, 2020

Местоположение на изучаваните екземпляри в кехлибара.

Новoоткрит кехлибар съдържа вероятно най-древният образец на фосилизирала семенна течност на животно, откривана някога. Кехлибарът на възраст 100 милиона години е запазил 39 остракода - малки двучерупкови ракообразни, едни от най-разпространените фосили на членестоноги.

В конкретния образец са запазени мъжки, женски и млади организми вероятно от средата на креда в Мианмар. Изследването е публикувано в Proceedings of the Royal Society B.

Най-интересното около този образец е, че са запазени дори меките тъкани на животните, включително всичките им крайници и сексуален апарат. По-често запазените остракоди се срещат като вкаменели черупки, така че откритието на толкова добре запазена пълна колекция от екземпляри е изключително рядко и дава големи възможности на учените.

Сканиране на изучаваните образци от новооткрития кехлибар. Кредит: Wang et al., Proceedings B, 2020

По-точно изследване с помощта на микрокомпютърна томография разкрива, че гениталиите на животните са добре запазени и за пръв път се наблюдава детайлно морфологията на сексуалните апарати на мъжките и женските. Те изненадващо много приличат на аналозите им, откривано в съвременните остракоди.

Може би най-вълнуващото в това откритие е, че женските семенни приемници все още съдържат семенна течност. Това е първият път когато учените откриват запазени сперматозоиди във фосил от креда.

Остракодите са с дължина едва части от милиметъра, но са познати с това, че сперматозоидите им могат да достигнат дължина около десет пъти по-голяма от тялото. Това може да звучи невъзможно, но клетките се нагъват под формата на малки кълбета, които могат по-лесно да пътуват през репродуктивната система на женските.

В случая на тези образци, гигантските клетки са с дължина около една трета от тялото на възрастния остракод. Това откритие бележи и най-древния запис на животинска семенна течност, по-древна с 50 милиона години от предишния образец.

"Фактът, че семенните приемници на женската са в разширено състояние, защото са изпълнени със сперма, показва, че малко преди животните да бъдат увлечени в кехлибара се е случила успешна копулация", обясняват авторите.

Различни части от сексуалния апарат на древните остракоди (a, c, e, g, i, k), сравнени с аналозите им в съвременните видове (b, d, f, h, j, l). G и H показват нагънатите сперматозоиди. Кредит: Wang et al., Proceedings B, 2020

От образеца става ясен и механизмът на сексуалното възпроизводство при този вид. Мъжкият остракод използва пети крайник, подобен на кука, за да прихване женската и използва двата си копулационни израстъка (хеми пениси), които поставя в женската двойка влагалища. Дългите неподвижни сперматозоиди се отделят и въвеждат в женската.

Оказва се, че този процес на полово възпроизводство, улесняван от редица морфологични адаптации, е останал непроменен в продължение на 100 милиона години. Такава устойчива адаптация се нарича еволюционен стазис - функциониращите адаптации се запазват непроменени. Това откритие е особено внушителен пример за еволюционен стазис, останал същия за толкова голям период от време.

Появата на такъв комплексен, но ефективен механизъм на възпроизводство с участието на гигантски сперматозоиди е подобрило копулационния успех и дори е допринесло за голямото разпространение на суперсемейството Cypridoidea в края на мезозоя, което и до днес включва основната част от сухоземните видове остракоди.

Източници: IFLScience - World’s Oldest Animal Sperm Discovered Trapped In 100-Million-Year-Old Amber