Необясним теч от скачения с МКС космически кораб "Союз" отменя излизането в открития космос (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 15 декември 2022 в 07:48 3060 0

Поток от частици, които според НАСА изглеждат като течност и вероятно охлаждаща течност, се разпръсква от космическия кораб "Союз" на Международната космическа станция, което налага отлагане на рутинно планирано излизане в открития космос на двама руски космонавти 14 декември 2022 г.. Скрийншот от видеото на The Launch Pad

Рутинна космическа разходка на двама руски космонавти на борда на Международната космическа станция (МКС) е била прекратена в момента, в който е трябвало да започне, след като ръководителите на полетите са забелязали струя течност, изригваща от скачения космически кораб "Союз", показва предаване на НАСА на живо от МКС.

Екипажът проучва този проблем, опитвайку се да ограничи въздействието върху научните експерименти на станцията.

Разпръскването на течността, което се виждаше на живо във видеоканала на НАСА като поток от частици, подобни на снежинки, излизащи от задната част на капсулата "Союз МС-22", е определено от коментатор на НАСА като изтичане на охладителна течност.

От НАСА заявяват, че никой от седемте членове на настоящия екипаж на Международната космическа станция (МКС) - трима руски космонавти, трима астронавти на НАСА от САЩ и един японски астронавт - не е бил в опасност.

Инцидентът е станал точно когато двама от космонавтите - командирът на екипажа Сергей Прокопиев и бордовият инженер Димитрий Петелин - са били облечени и са се подготвяли за планирана космическа разходка за преместване на радиатор от един модул в друг на руския сегмент на МКС.

Служител на руската служба за контрол на полетите е чут да казва на Прокопиев и Петелин в радиопредаване, че излизането им в открития космос се отменя, докато инженерите работят за определяне на естеството и произхода на теча.

Коментаторът на НАСА на живо, Роб Навиас, който предава от космическия център "Джонсън" на НАСА в Хюстън, също казва, че излизането в открития космос е отменено заради теча, който според него е започнал около 7:45 p.m. EST (03:45 ч. българско време в четвъртък).

Навиас уточнява, че корабът "Союз" е пристигнал на космическата станция през септември, като е докарал Прокопиев, Петелин и американския астронавт Франк Рубио на МКС, и е останал прикрепен към обърнатата към Земята страна на орбиталната лаборатория.

Планираното за сряда излизане в открития космос е било отлагано веднъж преди това, в края на ноември, заради повредени охлаждащи помпи в скафандрите на космонавтите.

Излизането в открития космос е трябвало да бъде 12-ото за тази година на МКС и 257-ото в историята на 22-годишната работа на космическата станция с цел сглобяване, поддръжка и модернизация.

Навиас отбелязва, че е твърде рано да се каже какви последици може да има течът за целостта на този космически кораб и дали може да създаде някакви затруднения при връщането на екипажа на Земята в края на мисията му.

Скот Манли има две предположения: едното е станцията да е била в позиция, в която е била твърде дълго изложена на силно слънце, а другото - да е ударена от случаен микрометеорит.

На космическата станция са паркирани още пет космически кораба - две капсули на SpaceX (Crew Dragon и Cargo Dragon), космически товарен кораб Northrop Grumman Cygnus и два руски снабдителни кораба - Прогрес 81 и Прогрес 82.

МКС се намира на орбита на около 400 км над Земята, е заета без прекъсване от 2000 г. насам и се управлява от ръководено от САЩ и Русия партньорство, включващо Канада, Япония и 11 европейски държави.

Източник: Unexplained leak from docked Soyuz spacecraft cancels Russian ISS spacewalk, Reuters