Няма полза от мотивационния подход на обучение

Ваня Милева Последна промяна на 24 септември 2019 в 08:32 9774 1

Кредит: CC0 Public Domain

Мотивационният подход за обучение, използван широко в училищата за насърчаване на академичния успех, не е от полза за учениците, сочи ново проучване, съобщава Medical Xpress.

Така наречената "теория на мисловната нагласа към растеж" (growth mindset theory) - която предполага, че интелектуалната способност не е фиксирана, а може да бъде значително променена - има малък или дори отрицателен ефект върху постиженията, казват изследователите.

Изследванията на тази теория за мисловната нагласа към растеж започват през 80-те години на миналия век и, както и няколко други идеи в психологията, строго са преразгледани през последните години.

Според проф. Карол Дуек (Carol S. Dweck), хората могат да бъдат разделени според техните неявни възгледи за това откъде идват способностите им. Някои смятат, че успехът им се основава на вродени способности (фиксирано мислене). Други вярват, че успехът им е резултат от упорит труд, тренировки, повече обучение и постоянство (гъвкаво мислене, мисловна нагласа към растеж). 

Сега обаче екип психолози от Университета в Единбург, които преценяват влиянието на теорията в класната стая, стигат до заключението, че по-добрите учебници и систематичните учебни практики са по-ефективни начини за стимулиране на обучението.

Екипът тества над 600 деца и открива, че независимо дали децата вярват или не, че могат да бъдат променени базовите им интелектуални способности, това не влияе върху преодоляването на трудностите.

„Не видяхме забележителните резултати, обещани в по-ранните проучвания и не бихме препоръчали използването на този подход в клас. Представата за базовите способности изглежда не е свързана с устойчивостта или успехите в училище“, отбелязва д-р Тимоти Бейтс (Timothy Bates) от Факултета по философия, психология и езикови науки към Университета в Единбург.

Упоритата работа

Вместо това изследователите откриват, че трудолюбието и постоянството са жизненоважни за напредъка на учениците в училище. Прогресът може да бъде постигнат по-бързо, ако не се прилагат методите на теорията на мисловната нагласа към растеж, подчертава екипът на Университета в Единбург.

Изследването, публикувано в Journal of Experimental Psychology: General, възпроизведе два от най-влиятелните доклади по темата и преразгледа използваната методология.

Психолозите тестват теорията на мисловната нагласа към растеж в три проучвания, включващи ученици в Китай и във Великобритания, всички на възраст от 9 до 13 години. Те откриват, че манипулацията на мисловната нагласа за растеж не оказва влияние върху устойчивостта на учениците и няма връзка с мотивацията.

Контролирани изследвания

Единственото изключение в контролираните проучвания бе един значителен ефект, но в обратна посока. Децата с мисловна нагласа за растеж се представя по-лошо, а не по-добре при по-труден материал.

Изследователите също проучиха оценките на децата през срока. Отново единствената намерена разлика показва отрицателно въздействие.

В последващи проучвания изследователите откриват, че подобни неуспехи се възпроизвеждат и при студентите , като нагласата за растеж показва нулева връзка с ефективността, дори при трудния преход от училище към университет.

Справка: Yue Li et al. You can't change your basic ability, but you work at things, and that's how we get hard things done: Testing the role of growth mindset on response to setbacks, educational attainment, and cognitive ability., Journal of Experimental Psychology: General (2019). DOI: 10.1037/xge0000669

Изтоник: No benefit in growth mindset theory, study says,  Medical Xpress

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12407

1

Bad Horse

24.09 2019 в 11:02

Тоест "Ти можеш всичко! Вярвай в себе си!" няма ефект, или даже има отрицателен ефект. Ами да спрем да го казваме на децата в училище вече?

Вместо това да им кажем че упорита работа, дисциплина и структура водят до успех. Но това не се харесва на младите... и учителите/родителите не искат да са "лошите". Затова "Давай, ти си най-умния, Иванчо! Ако вярваш силно, ще станеш звезда, милионер, космонавт, нобелов лауреат!"