Нобелова награда по химия е присъдена на създателките на метода CRISPR-Cas 9

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 октомври 2020 в 13:00 7939 0

Тази година Шведската кралска академия на науките присъди Нобеловата награда по химия на Еманюел Шарпентиер (Emanuelle Charpentier) и Дженифър Даудна (Jennifer A. Doudna) за разработването на метод за редактиране на генома.

Генетичната ножица - метод за пренаписване на кода на живота

Еманюел Шарпентиер и Дженифър Даудна откриват един от най-важните инструменти на генната технология - генетичната ножица CRISPR/Cas9. Използвайки го, учените могат да променят ДНК на животни, растения и микроорганизми с изключително висока прецизност. Тази технология има революционно значение за науките за живота и допринася за развитието на нови терапии за рака и може да сбъдне мечтата за лечение на наследствени болести.

Дженифър Даудна е американска биохимичка, родена на 19 февруари 1964 г. Тя е известна с пионерната си работа за разработването на метода за редактирането на гени CRISPR. Тя е професор в катедрата по химия и в катедрата по молекулярна и клетъчна биология в Калифорнийския университет, Бъркли.

Еманюел Шарпентие е родена на 11 декември 1968 г. във Франция. Работи главно в областта на микробиологията. Професор и директор на Института по инфекциозна биология към "Макс Планк", член на Френската академия на науките и чуждестранен член на американската Академия на науките.

През 2012 г. Даудна и Шарпентие предлагат CRISPR-Cas9 (ензими на бактерии, които контролират микробния имунитет) за използване за програмируемо редактиране на геноми, което сега се счита за едно от най-значимите открития в историята на биологията.

Носители на Нобеловата награда по химия за 2019 г. са Джон Гудинаф (John B. Goodenough), М. Стенли Уитингам (M. Stanley Whittingham) и Акира Йошино (Akira Yoshino) „за разработването на литиево-йонни батерии“