Нови измервания показват, че Луната има опасни нива на радиация

Ваня Милева Последна промяна на 28 септември 2020 в 13:26 4712 0

Лунната сонда Chang'e-4, заснета от марсохода Yutu-2. Измервателното устройство на учените от Кил е разположено вляво зад антената. Кредит: CNSA / CLEP

Бъдещите изследователи на Луната ще бъдат бомбардирани с два до три пъти повече радиация от астронавтите на борда на Международната космическа станция, опасност за здравето, която ще изисква дебелостенни убежища за защита, съобщават учени, цитирани от Phys.org.

Китайският десант на обратната страна на Луната осигури първите пълни измервания на радиационния фон на лунната повърхност, жизненоважна информация за НАСА и други, чиято цел е да изпратят астронавти на Луната, отбелязва новото изследване.

Китайско-германски екип докладва данните за радиацията, събрани от спускаемия апарат, наречен Chang'e 4 на името на китайската богиня на Луната, в американското списание Science Advances.

„Това е огромно постижение в смисъл, че сега имаме набор от данни, който можем да използваме, за да сравним с нашата радиация“ и да разберем по-добре потенциалния риск за хората на Луната, коментира Томас Бергер (Thomas Berger), физик от медицинския институт на Германската космическа агенция.

Астронавтите биха получили 200 до 1000 пъти повече радиация на Луната от тази, която изпитваме на Земята - или пет до 10 пъти повече от пътниците в полет на трансатлантическа авиокомпания, отбеляза Робърт Вимер-Швингрубер (Robert Wimmer-Schweingruber) от Университета Кристиан-Албрехтс в Кил, Германия.

"Разликата е обаче, че не сме на такъв полет толкова дълго, колкото биха били астронавтите, когато изследват Луната", отбелязва Вимер-Швингрубер.

Ракът е основният риск.

"Хората всъщност не са създадени за такива нива на радиация и трябва да се вземат мерки за защита, когато са на Луната", добавя изследователят.

Детекторът в Лабораторията в Кил преди старта. Кредит: © Стефан Колбе, Килски университет

Нивата на радиация вероятно са почти еднакви на цялата Луна, с изключение зад стените на дълбоки кратери, обяснява Вимер-Швайнгрубер.

"По принцип колкото по-малко виждате небето, толкова по-добре. Това е основният източник на радиация", отбелязва ученият.

Според Вимер-Швайнгрубер нивата на радиация са близки до прогнозните на моделите. Нивата, измерени от Chang'e 4, всъщност "се съгласуват почти точно" с измерванията от детектора на орбиталния апарат на НАСА, който обикаля Луната повече от десетилетие, подчертава Кери Лий (Kerry Lee), експерт по космическа радиация в космическия център Джонсън в Хюстън.

"Хубаво е да видим потвърждение на това, което мислим, и нашето разбиране за това как радиацията взаимодейства с Луната е каквото очаквахме", коментира Лий, който не участва в ръководеното от Китай проучване.

В подробен план, публикуван миналата седмица, НАСА заяви, че първата двойка астронавти, които ще кацнат на Луната по новата програма Artemis, ще прекарат около една седмица на лунната повърхност, повече от два пъти повече, отколкото екипажите на Аполо преди половин век. Експедициите ще продължат един до два месеца, след като се установи базов лагер.

НАСА се стреми да изпрати астронавти на Луната до края на 2024 г., ускорено темпо, наредено от Белия дом, и на Марс някъде през 2030-те.

Космическата агенция заяви, че ще разполага с детектори на радиацията и безопасен подслон на борда на всички пилотирани капсули Orion, летящи към Луната. Що се отнася до спускаемите, три отделни корпоративни екипа разработват свой собствен апарат под контрола на НАСА.

Германските изследователи предлагат убежища, изградени от лунна почва - леснодостъпен материал - за престой за повече от няколко дни. Те подчертават, че стените трябва да са с дебелина 80 сантиметра. Всеки по-дебел пласт почва ще излъчва собствена вторична радиация, създадена, когато галактическите космически лъчи са взаимодействали с лунната почва.

Справка: S. Zhang el al., First measurements of the radiation dose on the lunar surface, Science Advances (2020). advances.sciencemag.org/lookup … .1126/sciadv.aaz1334