Новият астероид „убиец на планети“ е най-големият открит от почти десетилетие

Ваня Милева Последна промяна на 01 ноември 2022 в 08:01 2030 0

Астероид, приближаващ Земята - концепция на художник. Кредит: Wikimedia Commons

Астрономи регистрират три нови близко преминаващи до Земята астероида, скрити в блясъка на Слънцето, включително най-големия "потенциално опасен" астероид, открит през последните осем години.

Благодарение на обсерваторията "Серо Тололо" откритието допълва известните околоземни обекти, по-специално тези, които остават между орбитите на Земята и Венера. Астероидът, известен като 2022 AP7, е с размери 1,5 км и орбитата му пресича тази на Земята.

Изучаването на този регион е трудно поради яркостта на Слънцето, така че наблюдателните кампании се провеждат само в краткия 10-минутен прозорец след залез и преди изгрев. Това позволи миналата година да бъде открит астероидът 2021 PH27 - най-близкото известно тяло до Слънцето, което също е с диаметър по-широк от километър, но за щастие никога не се доближава до нас. Третият интригуващ обект е наречен 2021 LJ4 и е малко по-малък.

"Нашето проучване в периода на здрача претърсва района в рамките на орбитите на Земята и Венера за астероиди", се казва в изявлението на Скот Шепърд (Scott S. Sheppard), астроном в Лабораторията за Земята и планетите към Научния институт Карнеги. "Досега сме открили два големи близки до Земята астероида с диаметър около 1 километър - размер, който наричаме убийци на планети."

Потенциално опасните обекти са близки до Земята космически скали - астероиди или комети - които имат орбити, по които се доближават до Земята, и са с размери, които биха причинили значителни щети, ако ни ударят. Когато са с големина 1 километър или повече, те се считат за "убийци на планети".

"Вероятно са останали за откриване само няколко близко преминаващи до Земята обекта с подобни размери, а тези големи неоткрити астероиди вероятно имат орбити, които ги държат вътре в орбитите на Земята и Венера през по-голямата част от времето. Досега са открити само около 25 астероида с орбити, които са изцяло в орбитата на Земята, поради трудността на наблюдението в близост до отблясъците на Слънцето."

За откритията е използвана камерата за тъмна енергия (DECam), монтирана на 4-метровия телескоп "Виктор М. Бланко" в Чили. DECam е създадена, за да изучава галактиките и да се опитва да разбере какво представлява мистериозната тъмна енергия, но работи доста добре и при откриването на астероиди.

"Нашето проучване с DECam е едно от най-големите и най-чувствителни изследвания, извършвани някога за обекти в орбитата на Земята и в близост до орбитата на Венера", посочва Шепърд. "Това е уникален шанс да разберем какъв тип обекти се крият във вътрешната Слънчева система."

"След десет години забележителна работа DECam продължава да дава важни научни открития, като същевременно допринася за планетарната защита - важна услуга, която е от полза за цялото човечество", добавя Крис Дейвис, програмен директор на NSF за NOIRLab.

Разбирането на популацията на астероидите в орбитата на Земята е много важно не само за да се запази планетата в безопасност. Знаейки колко са обектите и къде точно се намират, можем да разберем как са попаднали там и къде биха могли да бъдат в бъдеще.

Справка: A Deep and Wide Twilight Survey for Asteroids Interior to Earth and Venus