Новооткрит вирус превръща жертвите си в "камък"

НаукаOFFNews Последна промяна на 25 март 2019 в 00:00 5879 0

Кредит Wikimedia Commons

Персей убива горгоната Медуза, която можела да вкаменява с поглед. Скулптура на Бенвенуто Челини.

Учени откриха във водата на японски горещ извор ново семейство гигантски вирус, който действа като магията на горгоната Медуза от древногръцките митове, съобщава LiveScience.

Този т. нар. медузавирус (Medusavirus), също като своя съименник, може да превърне своите домакини в "камък". След заразяването на своя гостоприемник - вид амеба, Acanthamoeba castellanii - вирусът стимулира организмите да образуват дебела здрава черупка, която ги заключва в състояние на покой. Външният слой на този уникален гигантски вирус е покрит със стотици шипове със сферични глави, използвани за защита на генетичния му материал, напомнящ покритата със змии глава на самата горгона Медуза от митологията.

Проучването е публикувано в Journal of Virology.

Авторите - изследователи от Университета в Токио - твърдят, че необичайните образци принадлежат на напълно ново таксономично семейство от гигантски вируси - Medusaviridae. Гигантските вируси са група от наистина големи вируси - някои от тях са по-големи от типичните бактерии, но те носят името си и заради своите изключително големи геноми, които съдържат много уникални гени, които не се срещат в други живи организми.

Гигантските вируси бяха открити едва в началото на нашия век. Преди това учените са ги мислели за бактерии. Те непрекъснато изненадват изследователите, размивайки границите между вирусните частици и клетъчния живот.

"Колкото повече научавате за тези гигантски вируси, толкова повече ще се изненадвате от техните удивително живи и сложни системи, наподобяващи тези на живите организми", коментират изследователите. „И в края на краищата у нас възникват фундаментални въпроси като „Живи ли са вирусите?”, а също и по-сложната и провокативна хипотеза като „Тези вируси дали не са еволюирали от клетки?” “

>

Медузавирус, заедно с "родословното дърво" на гигантските вируси и еукариотите. Genki Yoshikawa et al. / Journal of Virology

Медузавирусът е изключително странен, дори и за гигантски вирус. Изследователите смятат, че изследването му може да помогне да се хвърли някаква светлина върху това, как гигантските вируси се вплитат в еволюционната история на еукариотните клетки, клетките, които изграждат гъби, растения и животни. Те откриват, че редица гени на медузавируса са всъщност вътре в генома на амебата-гостоприемник. Това би могло да подскаже, че прехвърлянето на гени е станало между тях преди много време и може да е помогнало за оформянето на техните еволюционни пътища.

"Разбира се, ще бъде много интересно, ако вирусите наистина са повлияли на раждането на еукариотите", добавят изследователите.

„Смята се, че вирусите са изиграли важна роля в еволюцията и развитието на живота. С откриването на този медузавирус успяхме да наблюдаваме нови улики за това как гигантските вируси са се включили в еволюцията на древните еукариоти”.