Окончателно: Междузвездният обект Оумумауа не е извънземен кораб

НаукаOFFNews Последна промяна на 11 януари 2018 в 00:01 8388 0

Междузвездният обект Омумауа. Gu Liping/Wikimedia Commons

Подозренията, че междузвездният астероид A/2017 U1 (PANSTARRS), открит в края на месец октомври 2017 г. и по-късно наречен Оумуамуа, е изпратен от извънземните, не се сбъдват - той не е активен в радиодиапазона.

Новите данни показват, че това е просто скалисто космическо тяло, макар и необичайно.

Резултатите от проучването му са изложени в сайта за препринти arXiv.org.

Оумуамуа бе открит през октомври от системата роботизирани телескопи Pan-STARRS. Това тяло привлече вниманието на учените заради своята орбита - тя е хиперболична с ексцентричност 1.2. Това е белег за междузвездния произход на Оумуамуа. Други наблюдения разкриха необичайната му форма - обектът се оказа подобен на огромна пура, дълга 230 метра и 35 метра в диаметър в съотнощение на размерите 1:10.

В рамките на проекта Breakthrough Listen Initiative, чийто бюджет от 100 млн. долара е насочен за търсене на разумен извънземен живот, учените изследват небесното тяло в радиодиапазона. Те проучват задълбочено повърхността на тялото, но не откриват никакви признаци за наличие на изкуствени структури или технологии. Също така в новата работа се съобщава, че астрономите не откриват и следи от вода върху Оумуамуа, въпреки че други астрономи предположиха, че под повърхността на обекта може да има воден лед.

Учените не планират да изследват по-нататък Оумуамуа с радиотелескопа, но ще продължат да обработват събраните данни. Те не откриват следи от непрекъснато радиоизлъчване и сега ще извършат анализ за пулсиращи сигнали. Също така, авторите отбелязват, че въпреки че обектът е изследван във всички достъпни за телескопа Green Bank емисионни ленти, не може да се изключи възможността да излъчва в по-високи или по-ниски честоти. Това е спецификация на всички SETI експерименти (Search for Extraterrestrial Intelligence - търсене на извънземен разум), тъй като не е известно кои вълни ще бъдат използвани евентуално от извънземните.

По време на това изследване астероидът е на около 2,23 AU (1 AU или астрономическа единица е разстоянието между Земята и Слънцето) от Земята, според Карен Мийч (Karen Meech), астроном от Университета в Хавай, Институт за астрономия, чийто екип открива Оумуамуа.

С отдалечаването на Оумуамуа от нас наблюденията с дори най-мощните телескопи стават все по-трудни. Но изучаването на междузвездните обекти е едва в началото си. Учените прогнозират, че все повече телескопи като този, който откри Оумуамуа, ще намират все повече междузвездни обекти, носещи се в Слънчевата система и все повече цели за търсене на извънземен живот, отбелязва The Atlantic.

Благодарение на данните, получени от Оумуамуа, учените ще бъдат по-подготвени за следващия обект.