Откриха генетичен убиец, който унищожава раковите клетки без химиотерапия

НаукаOFFNews Последна промяна на 26 ноември 2018 в 00:01 50583 0

Kлетки на рака на гърдата. Кредит: Wikimedia Commons.

Учени твърдят, че са открили молекулярен ключ-убиец, който ако се активира, унищожава раковите клетки.

Според новото изследване, може да се използва микроРНК за изпращане на съобщение към раковите клетки да се самоунищожат, което те не могат да пренебрегнат. Включването на този механизъм в терапията на рака ще направи възможно да се освободи организма от туморите, без да се налага болезнената химиотерапия.

Клетките в човешкото тяло постоянно се създават и унищожават. Около 300 милиона клетки умират всяка минута в телата ни и се заменят с нови. Това е за защита на тялото срещу потенциални повреди в стареещи или болни клетки. Проблемът е, че раковите клетки могат да оцелеят, защото имат способността да игнорират  инструкциите за самоунищожение на имунната система. Но това не означава непременно, че няма начин да се предаде това съобщение на раковите клетки.

В предишно проучване учени от Северозападния университет описват механизъм, чрез който всяка клетка в тялото може да бъде програмирана за унищожаване. Веднага щом вътрешните бодигардове на клетката почувстват, че клетката е мутирала в рак, те пускат смъртоносния код, за да унищожат мутиралата клетка. Сега същият изследователски екип съобщи, че са успели да пробият "кода", необходим за иницииране на този механизъм.

В статията си в списание Nature Communications, авторите съобщават, че инструкциите за клетъчна смърт са достъпни като информация в рибонуклеиновата киселина (РНК) и в микроРНК.

Кодът е включен в големите протеино-кодиращи рибонуклеинови киселини (РНК) и в малките РНК, наречени микроРНК, които учените смятат, че са еволюирали преди повече от 800 милиона години отчасти за защита на организма от рак. Токсичните малки молекули РНК също се задействат от химиотерапията, съобщават учените от Северозападния университет.

По-конкретно, те използват малки интерфериращи (Small interfering - si) РНК, за да предизвикат отравяне в раковите клетки, процес, обикновено активиран чрез химиотерапия. Преди да стигнат до печелившата формула, състояща се от шест нуклеотида, присъстващи в малките РНК, изследователите проверяват 4 096 различни комбинации от нуклеотидни бази.

Молекулите, използвани в изследването, поставят ударение върху няколко гена в раковите клетки, инициирайки самоунищожаващата последователност за четири изследвани човешки и миши клетъчни линии. Тъй като молекулите едновременно унищожават множество гени, от които клетките се нуждаят, за да оцелеят, ракът не може да развие резистентност.

"Сега, когато знаем кода-убиец, можем да задействаме механизма, без да се налага да използваме химиотерапия и без да бъркаме в генома. Можем да използваме тези малки РНК директно, да ги въведем в клетките и да задействаме ключа ", обяснява водещият автор Маркъс Питър (Marcus Peter), професор по метаболизма на раковите заболявания в Медицинската школа Фейнберг към Северозападния университет.

Най-честите ракови заболявания (изброени в низходящ ред според очакваните нови случаи през 2018 г.) са рак на гърдата, рак на белия дроб и бронхит, рак на простатата, рак на дебелото черво и ректума, меланом на кожата, рак на пикочния мехур, неходжкинов лимфом, бъбрек и бъбрек рак на таза, рак на ендометриума, левкемия, рак на панкреаса, рак на щитовидната жлеза и рак на черния дроб.

За терапия на рака лекарите обикновено използват химиотерапията с едно или повече цитотоксични антинеопластични лекарства. Проблемът с химиотерапията е, че тя води до ужасни нежелани реакции, тъй като уврежда и здравите клетки.

Изследователите се надяват с помощта на молекулярните "пратеници", идентифицирани в новото проучване, да освободят хората от раковите заболявания, без да се налага да ги подлагат на инвалидизиращите странични ефекти на химиотерапията. Може да минат много години, преди това да се случи, но обещаващите резултати предполагат, че един ден ракът може да бъде лекуван безопасно.