Първите континенти на Земята са потънали в мантията, преди да се издигнат отново

Ваня Милева Последна промяна на 21 септември 2022 в 00:01 2206 0

Югозападна Австралия, видянa от Международната космическа станция. Това е областта, където се намира кратона Пилбара - част от земната кора, която е останала незасегната в продължение на повече от един милиард години, места, където е запазена най-ранната континентална история на планетата. Кредит: NASA

Ново изследване на някои от най-старите скали в света показва, че първите континенти на Земята са били нестабилни и са потънали обратно в мантията, преди да изплуват отново и да се трансформират.

Това би могло да обясни някои от най-загадъчните характеристики на кратоните - изключително стари и стабилни части от литосферата (кората и горната част на мантията), които са преживели континенталните промени през вековете и документират древната история на Земята.

Новите открития могат да ни помогнат да разберем променящата се геология на Земята през нейния 4,5-милиарден живот.

"Скалите в ядрото на континентите, наречени кратони, са на повече от три милиарда години", обяснява геологът Фабио Капитанио (Fabio Capitanio) от Факултета по науки за Земята, атмосферата и околната среда към Университета Монаш в Австралия.

"Те са се образували в ранната фаза на Земята и пазят тайната за това как са се променяли континентите и планетата с течение на времето."

Всъщност не знаем как са се образували континентите. На нито една друга планета в Слънчевата система няма нещо подобно, така че изглежда ясно, че трябва да има специфичен набор от обстоятелства.

Съществуват няколко линии на доказателства, които предполагат, че континентите може да са се образували от вътрешността навън, около кратонични ядра. Но механизмът на образуване на самите кратони е обект на горещи спорове.

Кратоните, от които в момента са известни около 35, са плаващи и твърди в сравнение с другите части на литосферата, което им е придало стабилност. Съставът им обаче е необичаен в сравнение с по-новата литосфера, съставен от странно разнообразна смесица от материали, минерали с различна възраст, състав и източници.

Тази хетерогенност, или разнообразие, подсказва за рециклиране и преработване, са установили предишни изследвания.

Капитанио и екипът му провеждат компютърно моделиране, за да симулират еволюцията на Земята през първия милиард години от нейното съществуване, за да наблюдават термичната и химичната еволюция на кратоничната литосферна мантия. Освен това провеждат набор от тестови симулации, за да установят колко чувствителен е техният модел към различни параметри.

Резултатите показват, че първите континентални блокове, появили се на Земята, са били нестабилни и са потънали обратно в мантията. Там те са се разтопили и са се смесили с разтопения материал, докато се разтворят.

Някои парчета обаче могат да останат там дълго време, преди да изплуват обратно, изграждайки се под литосферата на слоеве, придавайки ѝ плаваемост и твърдост.

Тъй като някои от тези по-стари скални късове могат да останат в мантията за дълъг период от време, това може да обясни хетерогенността на кратоничния състав: по-стари скали от различни места, смесени с по-млади скали.

Всъщност някои от тези парчета все още могат да се намират там долу и да чакат да изплуват обратно нагоре.

Екипът е нарекъл този механизъм "масивна регионална реламинация" (MRR). Тъй като той се вписва толкова точно в наблюдавания състав на кратоните, екипът твърди, че може да е бил ключов компонент от формирането на континентите на ранната Земя.

Тъй като се смята, че континентите са много важни за появата и продължаващото съществуване на живота на Земята, изясняването на начина, по който са се образували, има значение не само за нашата планета, но и за търсенето на обитаеми светове извън Слънчевата система.

"Нашата работа е важна по два начина", подчертава Капитанио.

"Първо, кратоните са мястото, където се съхраняват/откриват важни метали и други минерали. И второ, те ни разказват как са се формирали и променяли планетите в миналото, включително как са се появили континентите и как са поддържали живота, както и как се е формирала и променяла атмосферата в резултат на тектониката на планетите."

Справка: The role of slab steps on tectonic loading along subduction zones: Inferences on the seismotectonics of the Sunda convergent margin