Покемоните и техните изкопаеми прототипи

Наука ОFFNews Последна промяна на 31 юли 2016 в 09:00 9310 0

Кредит paleonews.ru

20 години след първата си поява смешните малки зверчета - покемони - продължават да имат фенове. Феноменалният успех на онлайн играта Pokemon Go показа, че си струва да им обърнем повече внимание.

Днес ще говорим за тези покемони, чиито прототипи са реално съществували животни от минали геологични епохи, които са оцелели до наши дни под формата на вкаменелости.

Анорит и Армалдо: аномалокарис

Прототип на Анорит и Армалдо е един от основните хищници през Камбрия – Аномалокарис (Anomalocaris). Древният хищник е обитавал моретата. Дължината на тялото му е достигала до 60 см. Населявал е водите около Северна Америка, Китай и Австралия в периода преди 520-535 милиона години.

Както Anomalocaris тези покемони могат да плуват с помощта на своите криловидни израстъци от двете страни на тялото. Двата хватателни крайници в предната част на тялото аномалокарисът са използвали за улов на плячка. Макар Армалдо да е двунога сухоземна форма, Анорит напълно съответства на структурата на оригиналната форма - аномалокарисът.

Кабуто и Кабутопс: трилобити

По същото време, през което е живял аномалокарисът, Земята е населявана от група безгръбначни, наречени трилобити. Те са много добре познати и вероятно втората по известност група изкопаеми след динозаврите. Представляват изключително разнообразен клас организми, като досега на науката са познати над 17 000 техни разновидности. Последните трилобити изчезват в масовото измиране в края на Перм преди 250 милиона години. Повечето от тях са били прости малки същества, които филтрирали утайките, за да се хранят. Обитавали са древните морски басейни.

Но за прототип на Кабуто може да си изберем и една група доживели и до днес членестоноги - роднини на трилобитите - мечеопашатите (Xiphosura). На японски те се наричат kabutogani. Появили са се по-късно от трилобитите и четири вида от тях живеят и днес в Югоизточна и Източна Азия, на атлантическото крайбрежие на Америка и Мексиканския залив.

Мечеопашати (Xiphosura)

Що се отнася до хищния Кабутопс с неговите сърповидни нокти - очевидно това е влияние на опасните ракоскорпиони (Eurypterida). Един от най-забележителните членовете на тази група е гигантският Jaekelopterus - достига дължина от 2.5 метра и е най-голямото членистоного, живяло някога.

Ракоскорпиони (Eurypterida)

Лилип и Крадили: морски лилии

Масовото измиране през Камбрия приключва и след него идва Ордовикът. Този период е забележителен с рибите си – първите гръбначни животни. Студиото на Game Freak избира друга група от организми, които процъфтяват в този период – бодлокожите. Лилип и Крадили представят морските лилии, които, заедно с морските таралежи и морските звезди съставляват типа на бодлокожите (Crinoidea). Тези същества са известни със своите тела, покрити с бодли и радиална симетрия, която им придава им прилика с цветята.

Макар че много представители на морските лилии са неподвижни, някои като Лилип и Крадили, са без стъбла и могат да се движат свободно.

Фосил на древна морска лилия.

Оманаут и Омастар: амонити

В морските дълбини от ерата на Палеозоя, можем да намерим други безгръбначни, които са послужили като вдъхновение за създателите на Pokemon. Това са амонитите. Те са изчезнал подклас мекотели от клас главоноги с многокамерна спираловидна черупка с диаметър от няколко сантиметра до 2 метра. Животното е обитавало последната камера, а останалите изпълнени с газ, играели роля на плавателен апарат. Благодарение на широкото им географско разпространение и бързата им еволюция амонитите са ръководни вкаменелости за установяване геоложката възраст на утайките.

Оставайки относително непроменени в течение на милиони години, наутилусите са единствените оцелели представители на подклас Nautiloidea и заради това понякога биват наричани "живи изкопаеми". Те също може да са прототип на покемоните Оманаут и Омастар.

Вляво - реконструкция на амонити, вдясно - наутилус.

Тиртуга и Карака: Архелон

Оригиналът на тези двама герои е гигантската морска костенурка от периода Късна Креда, наречена Архелон, с дължина до 4,6 метра и тегло повече от 2,2 тона, и от по-малката костенурка протостега (Protostega). И двете костенурки са роднини на съвременната кожеста костенурка, чията черупка е покрита с мека кожеста обвивка.

Протостега

Кожеста костенурка

Кранидос и Рампардос: Пахицефалозавър

Любопитен факт е, че първите вдъхновени от динозаври покемони са се появили едва преди 10 години – през 2006 г. Именно в игрите от четвърто поколение се появява Пахицефалозавърът. Пахицефалозавърът (Pachycephalosaurus) е достигал до 4,6 м дължина. Името му означава “ дебелоглав гущер “. Черепната му кост била извънредно дебела. Благодарение на това мъжките са водели боеве като са блъскали главите си фронтално една в друта, подобно на планински кози. Пахицефалозавърът е бил орнитопод, живял в Северна Америка.

Пахицефалозавърът е тревопасен динозавър, дълъг - 5 м, тежък - 300 кг, живял през Кредния период. Този вид вегетарианци са били многобройни. Те се отличавали с масивните си черепи от доста твърди кости. Един от най–едрите пахицефалозаври е имал над 25 см костен шлем. Съдейки по това учените смятат, че мъжкарите са се дуелирали използвайки тези оръжия. С твърдите си глави те са блъскали с всичка сила противника си в тялото му и е било възможно да му потроат ребрата и да причинят сериозни контузии. Със силата, с която те са удряли съперника си много вероятно е било да счупят дори своя череп.

Реконструкция на глава на пахицефалозавър

Шилдон и Бистиодон: Хасмозаври

В четвъртото поколение на играта се появяват два динозавра с необичайна глава - маргиноцефали. Един от тях бе пахицефалозавърът Крейнидос (Cranidos), а другият - цератопсът Шилдон (Shieldon). В играта Крейнидос и неговата еволюирала форма - Рампадос (Rampardos) е известен с много силната си атака и удари с глава. Това е директна препратка към към здравата глава на пахицефалозавра. В тяхната структура са използвани някои елементи на стигимолоха (Stygimoloch) или дракорекса (Dracorex), които някои съвременни учени смятат за младежка форма на пахицефалозавра. Шилдон и Бастиодон (Bastiodon) се придържат към отбранителна стратегия. Тези два покемона имат общи черти на цератопсите, може би, на подсемейството хасмозаврини (Chasmosaurinae).

Реконструкция на хасмозаврин (Chasmosaurinae)

Тайрант и Таурентрум: Тиранозаври

Шестото поколение на играта (2013) бяха представени тиранозаврите - Тайрант (Tyrunt) и Тайрентрум (Tyrantrum). Тези покемони са специализирани в атаки, при които хапят. Те еимат голяма глава и тежко тяло, и за радост на любителите на палеонтологията - имат и пера.

Тиранозаврите са може би едни от най-добре познатите ни видове динозаври, най-вече покрай популярния Рекс. Досега са открити около 15 скелета на страховитото животно, които са запазени в различно състояние. Този динозавър бил считан за най-едрият, докато не открили гиганотозавъра и кархародонтозавъра.

В щата Монтана в САЩ били открити кости на тиранозавър рекс и изпилването им довело до разбулване на мистерията около връзките на праисторическите същества със съвременните. Изследвания, направени в началото на 2008 г., включващи вземане на ДНК от остатъците кръвоносни съдове доказали, че динозаврите имат пряка връзка с птиците.

Амаури и Аурорус: Амаргазаври

Амаури (Amaura) и неговата еволюирала версия Aurorus (Aurorus) определено са завроподи, въпреки че играта не използва най-известния от техните представители, базирани на амаргазаврите (Amargasaurus). Този динозавър от периода Креда е най-известен с двете си дълги редици от шипове на врата.

Аркен и Аркеопс: Археоптерикс

Тези поредни приличащи на динозаври персонажи са определено основани на археоптерикса (Archaeopteryx). Известният като първата птица покемон Аркен (Archen), известен още като Аркеопс (Archeops) – дългоопашат напълно покрит с пера динозавър с видими зъби. Както своя праобраз, Аркен не може да лети, но затова пък Аркеопс може да планира над бойното поле. Дори и в описанието му се посочва, че Аркеопс е приспособен към наземен живот, като прототипът му археоптериксът.

Археоптериксите (Archaeopteryx) се считат за най-старите представители на клас птици, живяли преди около 150 млн. години през периода Юра.

Досега са известни десет находки на скелети на древната птица. Първата от тях е намерена през 1861 г. близо до Золенхофен, Южна Германия. Година по-рано е бил намерен отпечатък от перо, за което все още се спори дали принадлежи към същия вид, или на друга, все още неописана, първоптица.

Археоптериксът е бил месоядна птица с размерите на врана. Съчетава черти, характерни както за влечугите, така и за птиците, но около 90 % от белезите му са характерни за влечугите и едва 10 % – за птиците. Челюстта му е издължена като човка на птица, но съдържа множество остри зъби, типични за динозаврите. Цялото тяло е покрито с пера, но крилата завършват с пръсти с остри нокти. Именно тези характеристики го определят като преходно звено в еволюцията от влечуги към птици.

Аеродактил: Птерозавър

Един от първите покемони, представени на първото поколение на игри, е Аеродактил. Той е представител на древните птерозаври - първите летящи гръбначни животни. Поначало дребни и опашати (ринфоринхоиди), по-късно те еволюират до големите безопашати птеродактили. Към края на съществуването в тази група се появяват най-едрите летящи животни, достигащи размах на крилата до 12 м.

Предполага се, че птеродактилите са били изместени от птиците, които благодарение на перата си по-бързо могат да се адаптират към промени в средата.