Потенциално смъртоносна бактерия присъства на кожата на всеки

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 декември 2018 в 00:00 12522 0

Кредит University of Bath

Професор Сам Шепърд.

Забравете за стафилококите и Е.coli. Има една бактерия, която става все по-опасна поради антибиотичната си резистентност - и присъства на кожата на всеки човек на планетата.

Тя е близък роднина на метицилин-резистентен стафилокок или (MRSA - Methicillin-resistant Staphylococcus aureus).

Нарича се Staphylococcus epidermidis и е основна причина за животозастрашаващи инфекции след операция, но често се пренебрегва от клиницистите и учените, защото се среща често.

Изследователи от Университета в Бат предупреждават, че заплахата от този организъм трябва да се взима по-сериозно и да се използват допълнителни предпазни мерки за хората с по-висок риск от инфекция, които трябва да преминат операция. Те са идентифицирали набор от 61 гени, които позволяват на тази обикновено безвредна бактерия по кожата да причини животозастрашаващи заболявания, съобщава ScienceDaily.

Изследването е публикувано в Nature Communications.

(A) Клетки Staphylococcus epidermidis (Gram stain). (B) Клетки S. epidermidis (SEM). Клетките S. epidermidis са сферични (0.5–1.5 μm в диаметър) и грам-позитивни. Коките се организират в тетради и клъстери. Понякога се наблюдават отделни клетки. (C) Колонии от S. epidermidis, инкубирани върху агар. (D)  Колонии от S. epidermidis (стереомикроскопска снимка).

Изследователите се надяват, че като разберат защо някои щамове на S. epidermidis причиняват заболяване при определени обстоятелства, биха могли в бъдеще да идентифицират кои пациенти са най-застрашени от инфекция преди да се подложат на операция.

Учените вземат проби от пациенти, които са претърпели инфекции след подмяна на бедрена или колянна става и операции за фиксиране на фрактури и ги сравняват с проби от кожата на здрави доброволци.

Те сравняват генетичните вариации в целия геном на бактериите, открити в проби от болни и здрави индивиди. Така идентифицират 61 гени в бактериите, причиняващи заболяване, които не присъстват в повечето проби на здравите доброволци.

Изненадващо обаче има малък брой здрави индивиди, за които се установява, че носят смъртоносната форма на бактериите, без да знаят.

Установено е, че болестотворните гени помагат на бактериите да нарастват в кръвта, да избягват имунния отговор на гостоприемника, правят повърхността на клетката лепкава, така че организмите да образуват биофилми и помагат на бактериите да станат устойчиви на антибиотици.

Staphylococcus epidermidis. http://web.uconn.edu

Професор Сам Шепърд (Sam Sheppard), директор по биоинформатика в Центъра Милнър за еволюция към Университета в Бат, ръководи изследването. Той заяви: "Staphlococcus epidermidis е смъртоносен патоген, който винаги е бил пред очите ни.

"Винаги е пренебрегван клинично, защото често се приема, че е замърсител в лабораторните проби или просто е  приет като допустим риск операция.

"Следоперативните инфекции могат да бъдат изключително тежки и дори фатални. Инфекцията причинява почти една трета от смъртните случаи във Великобритания, затова смятам, че трябва да направим повече, за да намалим риска, ако можем.

"Ако можем да определим кой е най-изложен на риск от инфекция, можем да приложим към тези пациенти допълнителни хигиенни мерки, преди да бъдат подложени на операция".

"Тъй като бактериите са в такова изобилие, те могат да еволюират много бързо като разменят гени помежду си, добавя професорът.

"Ако не направим нищо, за да контролираме това, съществува опасност тези болестотворни гени да се разпространят по-широко, което означава, че следоперативните инфекции, които са устойчиви на антибиотици, могат да станат още по-чести".

Професор Дитрих Мак (Dietrich Mack) от Института по биологична диагностика на Bioscientia GmbH, Германия, заяви: "Протетичната хирургия за замяна на ставите помага на много пациенти да живеят независимо и безболезнено, но могат да поемат катастрофален път чрез инфекцията със S. epidermidis.

"Тези инфекции са трудни за диагностициране и има надежда, че свързаните с болестта гени могат да помогнат за отделянето на безвреден кожен изолат от болестотворните щамове S. epidermidis в клинична лаборатория. Това трябва да бъде разгледано в бъдещите проучвания”.