17 май 2021

Ранният пубертет крие повишен риск за някои видове рак

Намериха гените, които влияят на възрастта на половото съзряване

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 април 2017 в 10:00 24750

Изследователи от Кеймбридж са идентифицирали 389 генетични маркера, свързани с времето на настъпване на пубертета при жените, съобщава сайтът на университета.

Резултатите са публикувани в списание Nature Genetics.

В изследването си учените анализират геномите на повече от 300 000 жени. Данните са получени от Британската биобанка и компаниите ReproGen и 23andMe. Намерени са 389 генетични варианта, свързани с възрастта на половото съзряване.

Изследванието показва, че ранното полово съзряване е свързано с повишен риск от сърдечно-съдови заболявания и някои видове рак, като например рака на гърдата. Тази връзка, според учените, може да се обясни с по-високите нива на половите хормони през целия живот на хората, при които пубертетът е настъпил твърде рано.

Генетиците имат намерение да разберат точния механизъм на този ефект.

Учените също така са успели да идентифицират редки варианти в два гена, които водят до намаляване на възрастта на половото съзряване в случая, които те се прехвърлят на от баща на дете, но нямат ефект върху времето за настъпване на пубертета, ако се наследяват от майката.