Роскосмос също ще използва възвращаеми степени на ракети

Наука ОFFNews Последна промяна на 13 април 2016 в 11:56 4808 5

Роскосмос има намерение да използва своите ракети многократно, също като SpaceX, заяви генералният директор на Роскосмос Игор Комаров на 11 април в ефира на руската програма "Мнение".

Наскоро американската компания SpaceX успешно приземи първата степен на ракетата Falcon 9 върху плаваща платформа и ще бе доставена до базата. Илон Мъск заяви, че тя може да се използва 10-20 пъти, а "с малък ремонт" - до 100 пъти. Дори и да е малко преувеличено, тази технология би снижила значително цената на ракетата и пренасянето на 1 кг товар в орбита. По този начин SpaceX ще може да се конкурира ефективно с евтиния руски космически транспорт.

"Предстои много работа, за да се докаже ниската цена и срока на откупуване на проекта. И освен това, надеждността му. Един път може да се кацне, но да се твърди, че степента ще бъде използвана 20 пъти подред без съществени изменения, само прахта да й се избърше ... все още трябва да се поработи сериозно върху това", - заяви генералният директор на държавната корпорация Роскосмос Игор Комаров по руския канал "Русия 24". Той се съгласи, че компанията на Илон Мъск е ​​един от основните конкуренти на пазара на ракетите носители: "Тази компания наистина използва нови подходи и не дава покой на никого".

Основният начин на действие на конкуренцията е намаляването на разходите. "Виждаме, че конкуренцията на пазара за изстрелване на товари в космоса се разраства, а това изисква сериозно внимание за намаляването на разходите. Ние имаме първите резултати. Вече успяхме да намалим разходите аа "Протон". Активно се работи със "Союз". Също така работим по автоматичните космически апарати."

Но за да се конкурираме на пазара на ракетни услуги със SpaceX, Русия в бъдеще ще използва възвръщаеми степени. В тази посока вече се работи, въпрос само на време е въвеждането на такива степени за търговска експлоатация, заяви Игор Комаров.

Задачата на Русия е да остане лидер в областта на космическите изследвания и космическите дейности. "В някои области ние запазихме водеща роля. Това важи и за пилотираните космически полети, и за ракетите носители: делът на пазара на ракетните услуги ние със сигурност заемаме първо място. И в областта на договорите за двигатели, които са сключени в последно време и интересът от страна на различни страни към нашите двигатели показват, че наистина сме лидерите в тези области," - заяви генералният директор на Роскосмос.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

5

16.04 2016 в 18:43


Там после сменят толкова неща, че е по-евтино да се направи ново. Американските бяха грешка, а Бурана беше силово решение "отгоре". За да има поне някакъв смисъл, после физиците и инженерите го доизмислиха, така че с тия крила да може не само да каца, а и да се гмурка в атмосферата, и после пак да я напуска. Но той беше бомбардировач, не друго, за него така и не разработваха научна програма.

4

16.04 2016 в 18:37


Ми, щото са избрали такава активна схема. Използват двигателя за спирачка. Напълно законна схема, трагичното и е, че намалява полезния товар с толкова, колкото гориво трябва за кацането. Това е много. И че иска двигател с гарантирано мнократно запускане, а чак толкова сигурно нещо на света има само едно - НК-33. Въпреки истеричното поведение на Бодрум, който видимо слабо различава ракетен двигател, от електрическа косачка.
Парашутите ги забрави. Това нещо се връща почти от орбита - много отвисоко. И е много тежко. При такава маса и такава скорост, даже горивото за връщане тежи по-малко, и има по-малък обем от парашут, който би свършил работа. Да не говорим, че свръхзвуковия парашут сам по себе си е нерешена задача, а хиперзвуков - вероятно нерешима по принцип.
Крилата са възможно най-калпавия вариант - те и изядоха совалките. Тежат, горят, струват. В крайна сметка с тях е по-зле отколкото без тях, а повторния полет е условно със същото изделие.

3

15.04 2016 в 09:21

Абе, той мързела движел успеха, ама защо по дяволите ракетата трабва да се връща на Земята изправена? Защо да не планира като совалката? Или пък с управляем парашут? Това с вертикалното кацане си е разсипия, отвсякъде... Да мъкнат и гориво за приземяване почти до космоса.... Да не сарешили най-после да кацат на Луната? Или можеби за всъщност това тренират?

2

13.04 2016 в 22:07

Bodrum, частично съм съгласен с теб.
Но ако има някой, който би изкарал пари от "обречена" кауза, то това е Илон Мъск.
НАСА се дъни с ракетите, защото корупцията там е жестока и за милиарди се измислят някакви безумни решения -- като химикалката за безтегловност.
Ако има спасение за американската космическа индустрия, то то е в нови частни компании.
Предимството на руснаците е, че тези, които правят Протон и Съюз им произвеждат и балистичните ракети -- затова и контрола там е жесток ... КГБ грешки не прощава. Освен това ракетите са им прости и лесно се правят масово.

1

13.04 2016 в 18:54

Не знам що ама нещо не съм фенъ на Спейс-Х и частниците в космоса. Първом купиха ръждясалото тенеке НК-33, доказано неработоспособен руски двигател от 1959г (който не се използва в нито една съвременна руска ракета), ужким за намаляване разходите, а всъщност просто защото не могат да си направят сами дори и такъв провалил се двигател; после последва стартът и зрелищна експлозия, както се и очакваше, и то по същата причина както 59 година - разпадане на турбопомпения агрегат - основната причина, поради която СССР-човците не можаа да стигнат до Луната. Това с възвръщаемите степени е съмнително. В началния етап на изстрелването, на ракетата й трябва всеки килограм тяга, а вместо това тя носи тонове гориво за приземяване на първите степени. Далеч по-рационално ми изглежда да се търси начин за поевтиняване и роботизиране на производството им "на конвейр". С тези неща трябва да се занимава НАСА, а не самозвани частници - това не е като да произведеш талига или да построиш кочина!