Сателит за изкуствени метеори по поръчка, ще бъде тестван в космоса (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 януари 2019 в 11:12 1889 0

Проектът на Astro Live Experiences. Кредит: ALE

Компанията Astro Live Experiences (ALE) изпрати първия тестов апарат за изкуствени метеори в космоса на борда на ракета Epsilon, съобщава ScienceAlert.

От ниска земна орбита, на надморска височина от около 400 километра, сателитът ще изхвърли 65 килограма товар от малки метални пелети с диаметър около 1 см над Земята.

От какво са направени е търговска тайна, но са предназначени да изгорят при повторно навлизане в атмосферата като истински метеори, произвеждайки дъжд от цветни ивици светлина, видими в радиус от 200 километра.

И всеки сателит ще носи достатъчно пелети за множество шоута.

Проектът е наречен Sky Canvas.

"В сравнение с естествените, нашите метеори са по-масивни и пътуват през атмосферата по-бавно, което позволява да бъдат наблюдавани по-дълго време", обяснява за WIRED Хироки Кахихара (Hiroki Kajihara) от ALE.

Но постигането им е технически трудно.

За да изгорят, те се нуждаят от достатъчна скорост, така че трябва да бъдат изстреляни от сателита, а не просто да бъдат пуснати. Механизмът за това трябва да има възможно най-малък откат, за да се избегне изхвърлянето на спътника назад в космоса.

Екипът е разработил газов резервоар с налягане, който да изстрелва пелетите със скорост 8 километра в секунда, съобщава BBC.

Но, както заяви инженерът от ALE Адриен Лемал (Adrien Lemal) пред BBC, "това е нещо, което никога не е било разработвано и трябва да се уверим, че работи в космоса."

Екипът иска да приключи с тестовете до следващата година, когато се надяват да освети с изкуствените си метеори  Хирошима, 75 години след като САЩ пусна две атомни бомби, опустошили града през Втората световна война.

Ползата надхвърля ли вредите?

Но само защото може да се направи нещо, не означава, че трябва да се направи - учените са загрижени, че спектакълът ще създаде значителни проблеми.

Пространството около Земята вече е пренаселено с мъртви и активни системи и ако нещо се случи със сателита на ALE -  например изстрелване на пелетите под грешен ъгъл - това може да доведе до сблъсъци с деликатното сателитно оборудване.

Идеята ще допринесе, макар и временно, за светлинното замърсяване, което може да внесе смущения в  астрономическите наблюдения. Все пак сателитът да отделя само 15-20 пелети наведнъж, което може би няма да е голям проблем.

Но тенденцията за лекомислено изпращане на предмети в космоса изглежда се превръща в мода.

Преди година бе изстреляна тихомълком огледална "дискотечна" топка от Нова Зеландия в орбита на Земята за няколко месеца. Друг артист изпрати в космоса през декември гигантско лъскаво нещо, наречено "Орбитален рефлектор".

Китай иска да си направи изкуствена луна, за да спести пари за улично осветление. Руска стартъп компания иска да постави реклама в космоса.

Явно регулацията в орбитално пространство е вече крайно изостанала. Докато не се направи нещо, вероятно все повече компании ще се опитват да пуснат нещо над главите ни, докато могат.

Що се отнася до Sky Canvas, с толкова малко метеори, честно казано не звучи толкова впечатляващо. Най-добре е да почакаме Персеидите.