Сеизмолог обяснява опустошителното земетресение в Турция и Сирия. Защо се случи тук

Ваня Милева Последна промяна на 07 февруари 2023 в 08:43 8843 1

Кредит БТА/АП

В югоизточната част на Турция и Сирия се случи изключително силно земетресение.

Данните от сеизмометрите, които измерват трусовете на земята, сочат, че събитието е било с магнитуд 7,8 от 10-степенната скала.

Сеизмичните вълни са били засечени от сензори по целия свят - може да наблюдавате как се разнасят из Европа в този туит:

Вълната е била наистина голяма.

Трусът, причинен от енергията, която се движи от източника или епицентъра, вече има ужасни последици за хората, живеещи наблизо.

Много сгради са се срутили, смята се, че най-малко 4000 души са загинали в Турция и Сирия, и има съобщения за повреди по газопроводите, довели до пожари.

Защо се случи тук

Този район на Турция е предразположен към земетресения, тъй като се намира на пресечната точка на три от тектоничните плочи, изграждащи земната кора: Анатолската, Арабската и Африканската плоча. Арабия се придвижва на север към Европа, което води до изтласкване на Анатолийската плоча (върху която се намира Турция) на запад.

Движението на тектоничните плочи създава натиск върху разломните зони по границите им. Именно внезапното освобождаване на това налягане предизвиква земетресения и трусове.

Последното земетресение вероятно се е случило на един от големите разломи, които маркират границите между Анадолската и Арабската плоча: или на Източноанадолския разлом, или на разлома "Трансформация в Мъртво море".

Карта на района на земетресениетоАрабската плоча се блъсква в Евразийската и изтласква Анатолската на запад. Кредит: Mikenorton/NASA/Wiki/(CC BY-SA)

И двата разлома са "разломи на приплъзване", което означава, че плочите се трият, движейки се една покрай друга.

Значително по-силно от предишните земетресения

Въпреки че в този район всяка година има много земетресения, причинени от постоянното движение на тектоничните плочи, последното земетресение е особено голямо и опустошително, тъй като се е освободила много енергия.

Геоложката служба на САЩ (USGS) посочва, че от 1970 г. насам в радиус от 250 км от това място са станали само три земетресения с магнитуд над 6.

Събитието от 6 февруари е с магнитуд 7,8 и е значително по-силно от тези, които районът е преживявал преди, освобождавайки повече от два пъти повече енергия от най-голямото регистрирано преди това земетресение в региона (с магнитуд 7,4).

Съвременните сеизмолози използват магнитудната скала, която представя количеството енергия, освободено от земетресението (скалата на Рихтер е остаряла, въпреки че понякога се цитира погрешно в новините).

Тази скала е нелинейна: всяка стъпка нагоре представлява 32 пъти повече освободена енергия. Това означава, че земетресение с магнитуд 7,8 всъщност освобождава около 6000 пъти повече енергия от по-умерените земетресения с магнитуд 5, които обикновено се случват в региона.

Енергията на земетресенията идва от епицентъра, но всъщност те се причиняват от движение по протежение на разлом. Колкото по-силно е земетресението, толкова по-голяма е зоната на разлома, която се е раздвижила.

При такова земетресение с магнитуд 7,8 вероятно е имало движение в област с дължина около 190 км и ширина 25 км. Това означава, че трусът ще бъде усетен на много голяма територия.

Според оценките силни до мощни трусове (достатъчни, за да причинят значителни материални щети) са били усетени от 610 000 души в околността до около 80 километра в североизточна посока по протежение на границата на тектоничните плочи.

Леки трусове са усетени чак в турската столица Истанбул (на около 815 км), както и в Багдад в Ирак (800 км) и Кайро в Египет (950 км).

Какво се случва с вторичните трусове?

След големи земетресения обикновено има много по-малки земетресения, известни като вторични трусове, тъй като земната кора се приспособява към промените в напрежението. Те могат да продължат от дни до години след първоначалното събитие.

През първите 12 часа след първоначалния трус в Югоизточна Турция вече е имало три други земетресения с магнитуд над 6,0. Първото е с магнитуд 6,7, което се случва само 11 минути след първия трус, и стотици вторични трусове с по-малък магнитуд.

Земетресенията, станали от неделя следобед, 5 февруари, в региона. В синьо е земетресението с магнитуд 7,8 по Рихтер. В оранжево многобройните вторични трусове: размерът на диска показва магнитуда. Кредит: USGS

По-късно сутринта още едно много силно земетресение с магнитуд 7,5 става далеч на север в различна, но съседна разломна система: разломът Сюргю.

От техническа гледна точка това земетресение е достатъчно силно, за да се счита за отделно самостоятелно земетресение, въпреки че вероятно е било предизвикано от първото земетресение и ще предизвика собствена серия от вторични трусове.

Макар че вторичните трусове обикновено са значително по-слаби от основния трус, те могат да имат също толкова опустошителни последици, като допълнително разрушават инфраструктурата, повредена от първото земетресение, и затрудняват спасителните дейности.

Тъй като последиците от това силно земетресение продължават да се усещат от хората, живеещи в този регион, можем само да се надяваме, че международната помощ, включително българската, ще достигне до Турция и Сирия възможно най-скоро, за да подпомогне продължаващите спасителни дейности на фона на продължаващите вторични трусове.The Conversation

Как сателитите могат да помогнат на спасителните операции

Международното сътрудничество за сателитни изображения играе решаваща роля в усилията за спасяване и възстановяване.

Такива данни позволяват на хуманитарната помощ да доставя по-добре вода и храна чрез картографиране на състоянието на пътища, мостове, сгради и – най-важното – идентифициране на населението, което се опитва да избяга от потенциални вторични трусове, като се събира на стадиони или други открити пространства.

За да насочи бързо сателитите към засегнатите райони, Турският орган за управление на бедствия и извънредни ситуации (AFAD) поиска активирането на международната харта за „Космос и големи бедствия“ в 7:04 сутринта местно време. ООН направи това за Сирия в 11:29 местно време.

Междувременно 11 космически агенции се подготвиха да управляват най-подходящите оптични и радарни спътници. За Франция това са оптичните спътници Spot, Pléaides и Pléades Neo (средна, висока и много висока разделителна способност), които ще осигурят първите изображения при преминаването им над района. Радарните сателити ще допълнят оптичната информация, тъй като те също работят през нощта и през облаците и могат да установят свлачища и дори много малки промени във височината.

Turkey-Syria earthquakes: a seismologist explains what has happened, Jenny Jenkins, The Conversation

Earthquake in Turkey and Syria: how satellites can help rescue efforts, Emilie Bronner, The Conversation

Ваня Стефанова

08.02 2023 в 14:57

Нима хората не разбраха това, че климата е сериозно нещо и няма път назад! Нима хората все още не са разбрали, че нищо няма да се върне назад и че имаме само един изход - построяването на Съзидателното общество. Тази реалност ще накара всички учени да седнат на една маса и да намерят решение на изключително трудната задача.
На доброволците от Съзидателното общество им е нужна помошта на всеки един човек. Ако ти си здравомислещ и небезразличен човек и разбираш цялата опасност на ситуацията, присъедини се къмтях.
Сега за Съзидателното активно информират дооброволци от цял сят, не стой настрани, помогни да спасиш не само себе си, но и своите близки. Планетата ни е в опасност.
Вижте този обезпокоителен Доклад https://www.youtube.com/watch?v=Jv6RRLNJgtE, и наистина ще се убедите, че трябва незабавно да действаме за построяването на Съзидателното общество.
Сега всеки може да направи наистина много!
БЪДЕЩЕТО ЗАВИСИ ОТ ЛИЧНИЯ ИЗБОР НА ВСЕКИ!