Силата на волята не води до загуба на тегло

Ваня Милева Последна промяна на 20 януари 2023 в 00:01 3439 0

Кредит Rawpixel (CC0 1.0)

Изследователи от Медицинския факултет в Станфорд са открили биомаркери, които могат да предскажат способността на даден човек да отслабне и да поддържа загубата на тегло в дългосрочен план. Тези биомаркери включват характеристики от чревния микробиом, протеини, произвеждани от човешкото тяло, и нива на издишания въглероден диоксид. Проучването установи, че бактериите в червата и количествата на определени протеини, които тялото произвежда, могат да повлияят на способността на индивида да запази загубата на тегло. Освен това изследването установява, че някои хора отслабват повече при диети с ниско съдържание на мазнини, докато други имат по-добри резултати при диети с ниско съдържание на въглехидрати.

Нов анализ на данните от едногодишно проучване за отслабване установи кои поведения и биомаркери допринасят за краткосрочното и дългосрочното отслабване.

Стриктното спазване на диета - здравословна с ниско съдържание на въглехидрати или здравословна с ниско съдържание на мазнини - е било от значение за краткосрочната загуба на тегло през първите шест месеца. Но хората, които са поддържали дългосрочна загуба на тегло в продължение на една година, са консумирали същия брой калории като тези, които са възстановили теглото си или не са отслабнали през вторите шест месеца.

И така, какво обяснява тази разлика?

Според проучването бактериите, живеещи в червата и количеството на определени протеини, които организмът произвежда, могат да повлияят на способността да се поддържа отслабването. Оказва се, че някои хора свалят повече килограми при диети с ниско съдържание на мазнини, докато други се справят по-добре при диети с ниско съдържание на въглехидрати.

Изследователи от медицинския факултет на Станфорд са определили няколко биомаркера, които предсказват доколко успешно даден човек ще успее да отслабне и да задържи теглото си в дългосрочен план. Тези биомаркери включват характеристики на чревния микробиом, протеини, произвеждани от човешкия организъм, и нива на издишания въглероден диоксид. Изследователите са публикували своите открития наскоро в списание Cell Reports Medicine.

"Загубата на тегло е загадъчна и сложна, но ние можем да предвидим от самото начало с помощта на микробиома и метаболитните биомаркери кой ще отслабне най-много и кой ще задържи теглото си", отбелязва д-р Майкъл Снайдър (Michael Snyder), професор и ръководител на катедрата по генетика и съавтор на статията.

Силата на волята не води до загуба на тегло

Данните са от 609 участници, които са записвали всичко, което са яли в продължение на една година, докато са спазвали нискомаслена или нисковъглехидратна диета, съставена предимно от висококачествени, минимално преработени храни. Изследователите са проследили физическите упражнения на участниците, доколко са спазвали диетата си и броя на приетите калории.

Проучването показва, че само намаляването на калориите или упражненията не са достатъчни за поддържане на загуба на тегло в продължение на една година. За да се опитат да разберат защо, екипът насочва вниманието си към биомаркерите на метаболизма.

"Открихме специфични екосистеми на микробиома и количества протеини и ензими в началото на периода на изследването - преди хората да започнат да спазват диетата - които показват дали ще успеят да отслабнат и да задържат теглото си", обяснява Далия Перелман (Dalia Perelman), изследовател диетолог и съавтор на статията.

По време на проучването изследователите измерват съотношението между вдишания кислород и издишания въглероден диоксид, известно като дихателен коефициент, който служи като показател за това дали въглехидратите или мазнините са основното гориво на организма. По-ниското съотношение означава, че организмът изгаря повече мазнини, а по-високото - че изгаря повече въглехидрати. Така че тези, които са започнали диетата с по-висок дихателен коефициент, са загубили повече тегло при нисковъглехидратна диета.

"Има хора, които могат да приемат много малко калории, но въпреки това да поддържат теглото си, поради начина, по който тялото им метаболизира горивата. Това не се дължи на липса на воля: Това е просто начинът, по който работят техните организми", коментира Перелман.

С други думи, ако организмът ви предпочита въглехидратите, а вие се храните предимно с мазнини, ще му бъде много по-трудно да метаболизира и изгори тези калории.

"Ако спазвате диета, която е проработила при някой ваш познат, а при вас не работи, може би тази конкретна диета не е толкова подходяща за вас", допълва д-р Сяо Ли (Xiao Li), съавтор на статията.

Засега се съсредоточете върху хранителните вещества

Прогнозната информация, получена от чревния микробиом, протеомния анализ и характеристиките на дихателния коефициент, полага основите на персонализираните диети. Снайдър подчертава, че според него проследяването на количеството на определени щамове чревни микроби ще бъде начин хората да определят кои диети са най-добри за отслабване.

Все още не сме стигнали дотам, така че дотогава, според изследователите, фокусът трябва да бъде върху консумирането на висококачествени храни, които не са преработени и са с ниско съдържание на рафинирани брашна и захар.

Изследователският екип идентифицира специфични хранителни вещества, които са свързани със загубата на тегло през първите шест месеца. Нисковъглехидратните диети трябва да се основават на мононенаситени мазнини - като тези, които идват от авокадото, а не от бекона - и да са богати на витамините К, С и Е. Тези витамини се съдържат в зеленчуците, ядките, маслините и авокадото. Диетите с ниско съдържание на мазнини трябва да са богати на фибри, каквито се съдържат в пълнозърнестите храни и боба, и да избягват добавените захари.

"Трябва да се съсредоточите върху това, което можете да включите в диетата си, вместо върху това, което трябва да изключите", посочва Перелман. "Вместо да мислите, че не трябва да ядете сладолед, измислете как да ядете повече фибри, независимо дали са от боб, пълнозърнести храни, ядки или зеленчуци. Научете се да готвите и разчитайте по-малко на преработени храни. Ако обръщате внимание на качеството на храните в диетата си, тогава можете да забравите за броенето на калориите".

Справка: “Distinct factors associated with short-term and long-term weight loss induced by low-fat or low-carbohydrate diet intervention” by Xiao Li, Dalia Perelman, Ariel K. Leong, Gabriela Fragiadakis, Christopher D. Gardner and Michael P. Snyder, 13 December 2022, Cell Reports Medicine.
DOI: 10.1016/j.xcrm.2022.100870