След 60 години учените откриват липсващото звено в контрола на кръвното налягане на нашето тяло

Ваня Милева Последна промяна на 05 август 2021 в 07:16 21065 0

Кредит: Pixabay/CC0 Public Domain

Изследователи от Медицинския факултет на Вирджинския университет са определили местоположението на естествените барометри за кръвно налягане в телата ни, които убягват на учените повече от 60 години.

Тези клетъчни сензори откриват фини промени в кръвното налягане и регулират нивата на хормоните, за да го контролират. Учените отдавна подозират, че тези барометри или „барорецептори“ съществуват в специализирани бъбречни клетки, наречени ренинови клетки, но досега никой не е успял да локализира барорецепторите.

Новите открития най-накрая разкриват къде се намират барометрите, как работят и как помагат за предотвратяване на високо кръвно налягане (хипертония) или ниско кръвно налягане (хипотония). Изследователите се надяват, че прозренията ще доведат до нови лечения за високо кръвно налягане.

„Беше вълнуващо да се установи, че неуловимият механизъм за измерване на налягането, барорецепторът, е присъщ на рениновата клетка, която има способността да усеща и реагира в самата клетка“, обяснява Мария Луиза С. Секейра-Лопес от катедрата по педиатрия на Вирджинския университет (UVA) и Изследователския център за детско здраве на UVA. "Значи рениновите клетки са сензорни и реагиращи".

Усещане за кръвно налягане

Наличието на сензор за налягане в рениновите клетки е предложено за първи път през 1957 г. Това е логично: Клетките би трябвало да знаят кога да отделят ренин, хормон, който помага за регулиране на кръвното налягане. Но въпреки че учените са подозирали, че този клетъчен барометър трябва да съществува, те не са можели да разберат какво е това и дали се намира в рениновите клетки или в околните клетки.

Секейра-Лопес и нейният екип предприемат нови подходи за разрешаване на тази десетилетна загадка. Използвайки комбинация от иновативни лабораторни модели, те установяват, че барорецепторът е „механотрансдуктор“ вътре в рениновите клетки. Този механотрансдуктор открива промени в налягането извън клетката, след което предава тези механични сигнали към клетъчното ядро, като например както кохлеята в ухото ни превръща звуковите вибрации в нервни импулси, които нашият мозък може да разбере.

Изследователите са установили как точно работят барорецепторите. Те откриват, че прилагането на налягане върху рениновите клетки в лабораторни съдове предизвиква промени в клетките и намалява активността на гена на ренина, Ren1. Учените също така сравняват разликите в генната активност в бъбреците, изложени на по-ниско налягане, и тези, изложени на по-високо налягане.

В крайна сметка, когато барорецепторите открият твърде голямо налягане извън рениновата клетка, производството на ренин се ограничава, докато твърде ниското кръвно налягане стимулира производството на повече ренин. Този чудесен механизъм е жизненоважен за способността на организма да поддържа правилното кръвно налягане. И сега, след повече от 60 години, най-сетне се разбра как и защо.

Справка: Hirofumi Watanabe et al, Renin Cell Baroreceptor, a Nuclear Mechanotransducer Central for Homeostasis, Circulation Research (2021). DOI: 10.1161/CIRCRESAHA.120.318711