Сондата "Паркър" стана най-бързият космически апарат в историята

"Паркър" започна първото си сближаване със Слънцето

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 ноември 2018 в 00:00 8176 0

NASA/JHUAPL

Слънчевата сонда "Паркър" започна своето първо сближаване със Слънцето. Апаратът ще премине перихелия на 5 ноември, на разстояние около 24 милиона километра от нашата звезда, съобщава НАСА.

Сондата "Паркър" се движи със скорост над 343 хиляди километра в час и по този начин стана най-бързият от всички космически кораби,  някога  стартирали в космоса.

Слънчевата сонда „Паркър” се разработва от 2008 г. и е наречена в чест на американския астроном Юджийн Паркър, който през 1958 г. публикува статия, предсказваща присъствието на слънчевия вятър - поток от високоенергийни заредени частици, непрекъснато излъчвани от Слънцето. Апаратът е проектиран да измерва основните характеристики на слънчевия вятър и слънчевата атмосфера, да изследва електромагнитните полета в близост до Слънцето и процесите, протичащи в неговите външни слоеве.

Стартът на сондата се състоя на 13 август 2018 г., а месец по-късно тя предаде първите си данни  към Земята от всеки от четирите си научни инструмента и снима нашата планета. Според плана, процесът на сближаване със звездата ще продължи седем години - с всяка нова орбита (общо 24) апаратът ще се доближава до звездата. Най-близкият подход към Слънцето е насрочен за средата на декември 2024 г., когато Паркър ще бъде на разстояние около 9-10 слънчеви радиуса (около шест милиона километра) от звездата. Това е седем пъти по-близо от перихелията на орбитата на Меркурий и досега нито един космически кораб не е стигал толкова близо до Слънцето.

На 31 октомври 2018 г. Паркър започва първото си сближаване със Слънцето, сондата ще премине перихелия на 5 ноември, на разстояние около 24 милиона километра от звездата, движейки се със скорост над 343 хиляди километра в час, а първото сближаване ще приключи на 11 ноември. През това време сондата ще бъде в екстремни условия, включително силното нагряване, влиянието на заредените частици и радиацията на Слънцето. За да функционира нормално близо до Слънцето, сондата е оборудвана с охладителна система и термичен щит, който действа като чадър, под който всички научни инструменти ще бъдат защитени. Освен това много структурни елементи и научни инструменти са направени от устойчиви на висока температура материали. По време на преминаването на перихелия сондата ще изпълнява научната си програма в автономен режим и ще предаде данните си след като се отдалечи малко от Слънцето.

Положението на сондата „Паркер” на 1 ноември 2018 година и схема на следващите орбити.NASA/Johns Hopkins APL