Свински мозъци са частично съживени след смъртта. Какви въпроси повдига това?

НаукаOFFNews Последна промяна на 18 април 2019 в 10:57 7940 0

Кредит Pxhere

Мозъците на убити прасета бяха частично съживени часове след смъртта. Ето всичко, което трябва да знаете за експеримента и какво означава това за нас.

Какво се случи с мозъците на свинете?

Мозъците са извадени от прасетата четири часа след като са обезглавени и след това са закачени за изкуствено снабдяване с подобна на кръв течност в устройство, наречено Brain Ex, в продължение на шест часа. Изненадващо, но изглежда, че тази процедура намалява размера на мозъчните клетъчни увреждания, които обикновено се случват след смъртта на организма, и изглежда също така възстановява способността на мозъчните клетки да изпълняват някои функции като усвояването на глюкоза и кислород.

Можели ли са умрелите мозъци да разберат какво се случва?

Течността съдържа лекарства, които спират активността на нервните клетки - отчасти, за да помогнат на клетките да се възстановят, но също така и да избегнат всяка вероятност мозъците да изпитат някаква форма на съзнание. Но когато бяха отделени някои нервни клетки и тествани отделно в периево блюдо без тези лекарства, бе открито, че все още могат да изпращат електрически сигнали.

Означава ли това, че можем да върнем мозъка на хората към живот след като починат?

Въобще не. Имаше само ограничени признаци на оцеляване и функциониране на отделните мозъчни клетки - липсва координираната дейност на всички мозъчни клетки и структури, необходима за постигане на възприятие или осъзнаване. Би било огромен скок, за да се предположи, че такива по-висши функции са възможни.

"Това не е жив мозък, а клетъчно активен мозък", отбелязва Ненад Сестан (Nenad Sestan) от Медицинската школа в Йейл, който е част от екипа, извършил работата.

Сигурно ли е, че лекарствата ще блокират мозъчната дейност?

Да, защото екипът на Сестан измерва активността на мозъците с електроенцефалограма (ЕЕГ), докато са закачени за устройството. Не са регистрирани мозъчни вълни, които да са необходими за всякакъв вид осъзнаване.

"Организираната електрическа активност, свързана със съзнанието, никога не е откривана", подчертава членът на екипа и специалист по етика Стивън Латъм (Stephen Latham) от Университета в Йейл. "Ако имаше мозъчни вълни, щяхме да спрем експеримента".

Доколко етичен бе този експеримент?

Групата използва свине, които са били убити за храна, така че не причиняват допълнителни смъртни случаи, и екипът е  получил одобрение от всички съответни комисии по етика. Но някои закони на САЩ относно изследванията върху животни се отнасят само до работата, извършена върху живи същества, така че не е ясно как разпоредбите засягат мозъците в това ново състояние. Екипът иска регламентите да бъдат преразгледани. За да бъде безопасно, всеки такъв мозък трябва да бъде третиран с пълна анестезия в бъдеще, обяснява Нита Фарахани (Nita Farahany) от Университета Дюк в Северна Каролина в придружаващ коментар, публикуван в Nature.

Как това променя нашето разбиране за мозъка?

Досега си мислехме, че само няколко минути без кислород може да доведе до увреждане на мозъка, предизвиквайки каскада от необратима клетъчна смърт и дегенерация. Сега знаем, че поне някои от активностите на клетките могат да бъдат възстановени дори четири часа след смъртта без никакво охлаждане.

„Клетъчната смърт се случва в по-дълъг времеви прозорец, отколкото си мислехме”, коментира Сестан

Възможно ли е това да повлияе на даряването на органи след мозъчна смърт?

Не скоро. Донорните органи обикновено идват от някой, който е имал тежка мозъчна травма и вече няма функциониращ мозъчен ствол, част от мозъка, която е от съществено значение за живота. При съществуващите технологии никой не може да се възстанови, след като тестът показва смърт на мозъчния ствол, обяснява Джон Тънк (John Dark) от Университета в Нюкасъл, Великобритания.

Има ли други последствия от експеримента?

Като начало, експериментът предлага нов начин за лабораторно изследване на мозъка. А в медицината изкуственият кръвен заместител може да бъде полезен за защита на мозъка или другите органи след увреждане, причинено от липса на кислород, както се случва след сърдечни пристъпи. Течността съдържа химикали, които защитават нервните клетки от увреждане и за разлика от кръвта, нямат имунни клетки, които могат да допринесат за увреждането на мозъка.

"Ако това работи за мозъчните клетки, то ще работи и с някои по-малко чувствителни органи с някакви проблеми", заяви Латъм.

Източник: NewScientist