Телескопът "Джеймс Уеб" пристигна в L2 (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 25 януари 2022 в 08:58 13925 0

Схема на маршрута, който Джеймс Уеб измина от изстрелването му на 25 декември 2021 г. до 25.01, когато пристигна в своята орбита. Кредит: NASA

На 24 януари, 21:00 българско време, космическият телескоп "Джеймс Уеб" (JWST) включи малките си тласкащи двигатели за малко под пет минути (297 секунди, за да бъдем точни) и с тази „корекция по средата на курса“ космическият телескоп стигна до крайната му дестинация, точка на Лагранж 2, за кратко L2.

Тази последна корекция на курса, малко повече от месец след старта на Коледа, добави допълнителни 1,6 m/s (скоростта на човешки ход) към скоростта на "Джеймс Уеб" и го поставя в неговата орбита в областта на L2, на 1,5 милиона км от Земята. Пътят до L2 бе по леко извит маршрут, така че  "Джеймс Уеб" изминава ~1 609 344 км, за да стигне до L2.

По-долу можете да видите петте точки на Лагранж, които имат системата Слънце-Земя.

Кредит: НАСА

Предстоящият месец ще бъде използван за допълнително охлаждане на огледалата и инструментите на "Джеймс Уеб" (до -233 °C, един инструмент дори до -266 °C), а месеците след това до лятото ще бъдат използвани за подравняване, калибриране и тестване.

Инфрачервеното оборудване на "Джеймс Уеб" и неговото много по-голямо основно огледало - с ширина 6,5 метра, е най-голямото, изпращано някога в космоса - ще предложат безпрецедентни гледки на космически обекти по време на мисията си, съобщава ESA. "Джеймс Уеб" ще използва инфрачервени лъчи, за да открие слаби сигнали от най-ранните звезди и галактики на Вселената и да проникне в плътните прахови облаци, които скриват образуването на звезди и планети, обяснява НАСА.

За разлика от космическия телескоп "Хъбъл" - който обикаля около Земята - JWST ще обикаля около слънцето.Кредит: STScI

"Джеймс Уеб" няма да бъде единственият набор от очи на Земята в космоса - неговият предшественик, космическият телескоп "Хъбъл", навлиза в третото си десетилетие на заснемане на зрелищни космически изображения от орбиталния си път около Земята, на разстояние от около 547 км. Изображенията на "Хъбъл" продължават да представят нови прозрения за космоса. Скорошни наблюдения на Хъбъл на галактиката джудже Хенизе 2-10, разположена на около 34 милиона светлинни години от Земята, разкриха улики, че черните дупки могат да играят роля в образуването на звезди.

Източник: ESA