Този вид месоядно растение се е превърнало в тоалетна и печели от това

Ваня Милева Последна промяна на 26 януари 2023 в 00:01 3637 0

Растението Nepenthes trusmadiensis - хибрид на Непентес и животински изпражнения. Кредит: Alastair Robinson

Някои видове месоядни растения непентес (Nepenthes) са преминали от улавяне и храносмилане на насекоми към поглъщане на животински изпражнения за дневната си доза хранителни вещества - и това е промяна, която се оказва много полезна за тях.

Тези ботанически копрофаги (хранещи се с изпражнения) успяват да поемат повече азот чрез адаптирането на диетата си, отколкото други непентеси, които се хранят с плячка, установяват учени. Разликата е значителна, въпреки че новият хранителен режим не звучи толкова апетитно.

Така растенията са се адаптирали и еволюирали, за да се справят с предизвикателствата в заобикалящата ги среда.

"Няколко вида Nepenthes са еволюирали от месоядство към хранене с животински екскременти", разказва Аластър Робинсън (Alastair Robinson), ботаник от Кралските ботанически градини Виктория в Австралия.

"Установихме, че улавянето на азот е повече от два пъти по-голямо при видовете, които улавят изпражнения на бозайници, отколкото при другите Nepenthes."

Хибриди на Nepenthes, от които са взети проби по време на това проучване: (А) N. × alisaputrana, (B) N. × kinabaluensis, (C) N. rajah × lowii и (D) N. × trusmadiensis (обърнете внимание на наличието на изпражнения от бозайници). Кредит: A. van der Ent (A), A. Robinson (B, D) и J. Thong (C).

Екипът изследва шест вида и четири хибрида Nepenthes в Малайзийско Борнео, като анализира тъканни проби, за да провери количеството азот и въглерод, които са били усвоени от външната среда от растенията.

Азотът е ключов фактор за фотосинтезата и други процеси в растенията и учените установяват, че по-тежкият изотоп на азота 15N е значително по-разпространен в копрофагите непентеси в сравнение с близките неизползващи изпражнения растения, и особено във видовете, които са се специализирали в консумирането на изпражнения от бозайници.

Растения от род NepenthesВидове Nepenthes, от които са взети проби в Малайзийски Борнео по време на това проучване: (А) N. burbidgeae, ( B) N. edwardsiana, (C) N. lowii, (D) N. macrophylla, (E) N. rajah и (F) N. villosa. Забележете наличието на изпражнения в D и E. Кредит: A. van der Ent (A), A. Robinson (B-F).

Това, че са месоядни, помага на растенията да си набавят важни хранителни вещества, които трудно биха могли да получат от бедната на азот почва. С намаляването на популациите на насекомите в по-високите части на планината изглежда, че някои растения се обръщат към алтернативни източници на този елемент.

"На тропическите върхове на височина над 2 200 метра плячката от насекоми е оскъдна, така че тези растения максимизират хранителната ефективност, като събират и задържат по-малко на брой източници на азот с по-висока стойност, като например изпражненията на тупая (Tupaia) [дребни потодни на катерици бозайници разпространени в тропичните гори на Югоизточна Азия]", разказва Робинсън.

При повечето видове Nepenthes хранещите се насекоми се подхлъзват по гладката повърхност и ръбове на листата на "каната" и попадат в капан от вода и храносмилателни течности. През 2009 г. е открито, че някои от растенията са развили взаимноизгодни отношения с планинските тупаи: животните отлагат богати на азот отпадъци в каните, докато самите те се хранят с въглехидрати по капаците на растенията.

По-нататъшни изследвания разкриват подобна връзка между някои видове Nepenthes и плъхове, птици и прилепи. Сега вече знаем, че тези сделки с животни са по-изгодни от гледна точка на получаването на хранителни вещества, отколкото от улавянето на насекоми.

Това ново проучване може да допринесе за усилията за опазване на околната среда. Има повече видове Nepenthes, които са в риск, отколкото всеки друг род месоядни растения, като в момента 40 % от видовете му са обявени за критично застрашени, застрашени или уязвими.

"Разбирането на екологичните изисквания на видовете, особено когато видовете участват в сложни биологични взаимоотношения, е от решаващо значение за планирането и управлението на опазването на застрашените месоядни растения", пишат изследователите в публикувания документ.

Справка: Capture of mammal excreta by Nepenthes is an effective heterotrophic nutrition strategy