Възстановяването на роговицата на окото след травма променя лечението на болестта на сухото око

Ваня Милева Последна промяна на 04 януари 2023 в 00:01 2756 0

Изследвайки мишки, учени от Медицинския факултет на Вашингтонския университет в Сейнт Луис са установили, че протеините, произвеждани от стволовите клетки за подпомагане на регенерацията на роговицата, могат да се превърнат в нови цели за лечение и предотвратяване на увреждания на роговицата, свързани с болестта на сухото око. Когато очите са сухи, роговицата е по-податлива на увреждания. Чрез проследяване на движението на стволовите клетки (във флуоресцентно зелено) в окото на мишка изследователите успяват да проследят как клетките се диференцират в роговични клетки и мигрират към центъра на роговицата, което дава сведения за това как клетките работят, за да помогнат за заздравяването на роговичните увреждания. Кредит: Washington University School of Medicine

Хората със състояние, известно като болест на сухото око, са по-застрашени от наранявания на роговицата в сравнение с тези със здрави очи. Изследвайки мишки, учени от Медицинския факултет на Вашингтонския университет в Сейнт Луис са установили, че протеините, произвеждани от стволовите клетки, които регенерират роговицата, могат да бъдат нови цели за лечение и предотвратяване на такива увреждания.

Изследването е публикувано онлайн на 2 януари в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Заболяването на сухото око се появява, когато окото не може да осигури адекватно смазване с естествени сълзи. Хората с това често срещано заболяване използват различни видове капки, за да заместят липсващите естествени сълзи и да поддържат очите смазани, но когато очите са сухи, роговицата е по-податлива на нараняване.

"Имаме лекарства, но те действат добре само при около 10-15 % от пациентите", коментира старшият изследовател д-р Раджендра Апте (Rajendra S. Apte), заслужил професор в катедрата по офталмология и науки за зрението във Вашингтонския университет.

"В това проучване, включващо гени, които са ключови за здравето на очите, идентифицирахме потенциални цели за лечение, които изглеждат различно при сухите очи, отколкото при здравите. Десетки милиони хора по света - като само в Съединените щати те се оценяват на 15 милиона - изпитват болки в очите и замъглено зрение в резултат на усложнения и увреждания, свързани с болестта на сухото око, и чрез насочване към тези протеини може да сме в състояние да лекуваме по-успешно или дори да предотвратим тези увреждания."

Изследователите анализират гените, експресирани от роговицата при няколко модела на мишки - не само на болестта на сухото око, но и на диабет и други състояния. Те установяват, че при мишки с болест на сухото око роговицата активира експресията на гена SPARC. Установили са също, че по-високите нива на протеина SPARC са свързани с по-добро излекуване.

"Извършихме секвениране на РНК на една клетка, за да идентифицираме гени, важни за поддържане на здравето на роговицата, и смятаме, че няколко от тях, особено SPARC, могат да предоставят потенциални терапевтични цели за лечение на болестта на сухото око и увреждането на роговицата", обяснява водещият автор Джоузеф Лин (Joseph B. Lin), доктор на медицинските науки в лабораторията на Апте.

"Тези стволови клетки са важни и устойчиви и са ключова причина трансплантацията на роговица да работи толкова добре", обяснява Апте. "Ако протеините, които идентифицирахме, не се окажат терапия за активиране на тези клетки при хора със синдром на сухото око, може би дори ще успеем да трансплантираме модифицирани лимбални стволови клетки, за да предотвратим увреждане на роговицата при пациенти със сухо око."

Справка: Lin, Joseph B. et al, Dry eye disease in mice activates adaptive corneal epithelial regeneration distinct from constitutive renewal in homeostasis, Proceedings of the National Academy of Sciences (2023). DOI: 10.1073/pnas.2204134120. doi.org/10.1073/pnas.2204134120