За пръв път е забелязано пчели да използват екскременти за защита от нападения на стършели

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 11 декември 2020 в 02:49 6233 0

Кредит Mattila et al./2020 PLOS One

А и B представят зацапани входове на кошери, C - пчела, връщаща се в кошера с фекална маса, а D - пчели-работнички, покриващи входа на кошера с изпражнения

Когато азиатските пчели Apis cerana са застрашени от вид гигантски стършели Vespa soror, работничките ще отлетят, за да съберат пресни животински фекалии, които да размажат внимателно около входа на гнездото си, се твърди в проучване върху пчелните кошери във Виетнам, публикувано в PLOS One.

Все още не е ясно как този тор защитава колонията на практика, но в природата изглежда спира разузнаващите стършели да влязат и да си проправят пътища в гнездото, причинявайки масово измиране на пчели.

"Ние смятаме, че A. cerana събират изпражненията на животни, тъй като те имат свойства, които отблъскват този смъртоносен хищник от входовете на гнездата, което е първото доказателство за използването на някакво средство от пчели и че те търсят твърди вещества, които не са получени от растения", обясняват изследователите.

Учените от няколко години знаят, че пчелите могат да се научат как да използват инструменти в лабораторни условия, но такива умения никога не са били наблюдавани в естествена среда с нерастителни вещества.

Въпреки че пчелите събират материали от растенията, за да изградят своите гнезда, включително нектар, прашец и растителна смола, това технически не се счита за използване на средства (въпреки че някои учени не са съгласни с такова произволно разграничение).

Традиционно дефиницията на средство/инструмент изисква даден обект да бъде открит навън, преди да бъде променен по някакъв начин, за да му се придаде цел. Разполагайки с този новополучен материал, животното трябва да ориентира предмета, така че да го направи най-ефективен.

Размазването на тор по гнездата, отговаря на всички тези изисквания и е първият ясен пример за пчели, използващи инструменти в природата.

За азиатските пчели авторите обясняват, че това е забележително оръжие във „и без това богатото им портфолио от защитни средства“ срещу страшния враг.

Гигантският вид стършели V. soror е един от най-често срещаните в Южна Азия и основен убиец на местните пчели. Сами по себе си някои видове гигантски стършели могат да хванат и убият хиляди пчели само за няколко часа. В рояк понякога могат да превземат цяло гнездо.

За съжаление гигантските стършели в Азия не могат да бъдат прогонени само с отровно пчелно ужилване. Често тези хищници са толкова големи и добре бронирани, че отровно ужилване от пчелата работничка няма да направи почти нищо.

Вече знаем, че пчелите са разработили уникална алармена система срещу стършели - където пчела-работничка ще се оттегли в гнездото си и ще предупреди другите с отделяне на феромони, ако забележи стършел.

Това задейства стотици членове на колониите да се струпат на входа и да заобиколят нашественика, вибрирайки достатъчно силно, че да нагреят и в крайна сметка да убият заплахата.

Изглежда използването на екскременти на входа може да е друга ефективна техника.

Когато изследователите въвеждат гигантски стършели или техните химикали за маркиране на гнезда в полеви условия, пчелите започват да замазват входа на гнездото си с тор и други мръсотии. Това включва фекалии на птици и бозайници, които са внимателно нанесени около входа, или като натрупани петна, или като купчини тор.

Дори след като нападенията спират, пчелите поддържат това още няколко дни.

Нещо повече, пчелите изпълняват „аварийни“ танци извън входовете на своите кошери, когато са заплашени от стършел, и тези движения привличат други, за да помогнат с прикриването на входа с каквито защити намерят в природата.

Интересно е обаче, че това се случва само ако колонията е атакувана от V. soror или ако при нея са въведени химикалите за маркиране на гнезда на този конкретен хищник.

Когато бъде нападнат от друг, по-малко смъртоносен и по-малък вид гигантски стършел V. velutina - такъв, който рядко атакува в рояци и обикновено хваща отделни пчели извън гнездото - не се наблюдава размазване на фекалии по гнездото на пчелите.

По-нататъшни изследвания ще трябва да разберат как точно тези петна от тор всъщност възпират гладните стършели. Мръсотията може например да съдържа вредни съединения, които да отблъскват хищниците от гнездата, или да маскират химическите маркери на търсещия стършел. Ясно е само, че изпражненията изглежда работят.

Без да се натрупва прясна тор и мръсотия, изследването предполага, че азиатските пчелни семейства биха били много по-податливи на гигантски атаки на стършели във Виетнам.

„Колония с умерено или силно зацапване в кошера си има намалена вероятност от посещенищ на стършели, които кацат и прегризват входа, което е единствената достъпна входна точка за нападателите“, пишат авторите. „Когато стършелите кацнат върху кошер, умереното до силно зацапване значително намалява времето, прекарано в опит да пробият гнездото."

Източник: Science alert - Bees Witnessed Using Tools in Nature For The First Time... And It's Really Gross