MWC 2015: Битката за дигитализиране на телата ни вече започна

Повечето компании за мобилни устройства представиха свои „умни“ часовници или други „носими“ технологии на тазгодишния Световен мобилен конгрес. Остава въпросът, кога и потребителите ще обърнат внимание на този сегмент

Александър Александров Последна промяна на 13 март 2015 в 11:18 7291 0

Носими технологии

Кредит Александър Александров

Въпреки огромния брой нови "умни" часовници и гривни на пазара, интересът на потребителите все още е вял

Въпреки впечатляващите нови модели смартфони и таблети, анонсирани на пазара, нараства броят на скептиците, според които в мобилните устройства отдавна липсват концептуални новости и целият ПР шум напоследък е за няколко инча повече в диагонала на дисплея или за малко повече мегахерци в процесора. Отговорът на индустрията не закъсня и на тазгодишния Световен мобилен конгрес компаниите от сектора бяха категорични: дигиталните джаджи много скоро ще „полазят“ по ръцете, главите и гърбовете ни.

Събитието, в което се включи и журналист на Offnews.bg, се проведе в началото на март в испанския град Барселона, а една от най-обсъжданите теми на тазгодишното издание бяха именно „носимите“ (wearable) технологии - „умни“ часовници, гривни, очила и какво ли още не. В този сегмент отдавна са се настанили компании като Samsung и Google, но на тазгодишното мобилно шоу всички водещи играчи при устройствата направиха важни анонси за wearable устройства – от гиганти като HTC, LG и Huawei, до по-малки компании като Pebble.

HTC използва конгреса, за да представи своя първи „носим“ продукт – гривната HTC Grip, която разполага с GPS и позволява да следим прецизно изминатото разстояние пеша. Тя е създадена съвместно с компанията за спортни аксесоари Under Armour, с която HTC има дългосрочно партньорство. HTC Grip работи с всички смартфони и таблети, базирани на платформите Android и iOS, а освен това може да се свързва с различни медицински устройства през Bluetooth. За сега гривната ще се предлага на американския пазар и не е ясно, кога ще бъде пусната в продажба извън САЩ.

Китайският производител Huawei също се фокусира върху wearable – сегмента на своята пресконференция ден преди старта на мобилния конгрес. Компанията представи своя часовник Huawei Watch, акцентирайки върху неговия дизайн и факта, че той има вид на пълноценен часовник, а не на дигитална джаджа. Моделът работи с операционната система Android Wear, създадена от Google специално за „носими“ устройства и има сапфирен екран. Очаква се да бъде предлаган в златист, сребрист и черен вариант. Стилният дизайн обаче е комбиниран с високотехнологични функции, включително сензор за движение и функция за мониторинг на сърдечния ритъм. Вероятно часовникът ще е на пазара в средата на годината.

Друг азиатски гигант – LG – изпревари конкуренцията, показвайки на конгреса първия в света „умен“ часовник, работещ с мобилния стандарт от четвърто поколение LTE (Long Term Evolution). Компанията представи своя нов модел LG Watch Urbane и неговата LTE версия - LG Watch Urbane LTE, които се отличават също с поддръжка на технологията за пренос на данни от близко разстояние NFC (Near Field Communications), както и с възможността за разговори в режим „уоки-токи“. Стандартният модел работи с Android Wear, но LTE версията е с операционната система webOS. Припомняме, че тя представлява Linux – дистрибуция, разработена от компанията Palm която беше придобита през 2010 г. от HP, а три години по-късно HP продаде само платформата на LG. Подобно на Huawei, LG също ще пусне златиста и сребриста версия на часовника и ще се опитва да го налага по-скоро като моден аксесоар, отколкото като високотехнологично устройство.

Може би най-симпатичната компания, разработваща „интелигентни“ часовници, е Pebble – независим участник на пазара, който преди няколко години финансира първото си устройство с изключително успешна кампания в платформата за групово финансиране Kickstarter, събирайки над 10 млн. щ. долара, при обявена цел от 100 000 щ. долара. В момента тече втората кампания на фирмата в Kickstarter – за финансиране на новата версия Steel на часовника Pebble Time, която вече е привлякла над 18 млн. щ. долара, а любопитното е, че първоначално обявената цел от 500 000 щ. долара беше постигната през първата една минута от кампанията. Pebble използва мобилния конгрес, за да представи новата си платформа за аксесоари, позволяваща на производителите да правят различни устройства, комуникиращи с „умните“ часовници. Ход, който ще позволи на компанията да създаде собствена екосистема, вместо да бъде част от тези на другите играчи. Главният изпълнителен директор на Pebble Ерик Миджиковски разказа подробности пред аудиторията на форума за Pebble Time Steel модела. Той ще се отличава с батерия, издържаща 10 дена и ще бъде на пазара през юли. Мениджърът заяви, че според него този тип устройства с времето ще се превърнат във важна част от живота на всеки човек. „С умните часовници днес вие можете да правите нещата на китката си, без да се налага да изваждате телефона. Става въпрос за това, да не караме потребителите да променят своите навици заради устройството“ - обясни той.

Също на Световния мобилен конгрес беше анонсирана и интелигентната камера QindredCam, която се прикрепя лесно към дрехите или на врата и сама заснема интересните моменти в ежедневието ни, използвайки за целта набор от сензори и софтуер, който определя, кое наистина си струва да бъде заснето. В последствие снимките и клиповете се съхраняват в „облачна“ платформа, в която потребителите могат лесно да ги редактират и споделят.

Може би най-значимият нов продукт в този подсегмент обаче не беше представен на конгреса, а дни след това. Става въпрос разбира се за Apple Watch, който ще бъде на пазара в осем страни по света на 24 април. Типично за Apple часовникът ще е съвместим с останалите продукти на компанията и ще има редица иновативни функции, с които тя се надява да заеме ключова позиция в сектора. Сред тях са Digital Touch – за комуникация между два часовника, както и опция за седмични доклади за физическата активност на потребителя, базирани на проследяване на неговото движение. Моделът ще се предлага във версиите Apple Watch Sport, Apple Watch и Apple Watch Edition.

Въпреки разнообразието от устройства и ангажимента на водещи корпорации към wearable – сектора, обаче все още остава отворен въпросът, дали и кога „носимите“ технологии ще се наложат на пазара. „Умни“ часовници се предлагат вече няколко години, но ако се огледаме по улиците, едва ли ще открием човек, който да носи подобно устройство. Защо все още всички ние не сме се сдобили с такива и има ли изобщо бизнес в този сегмент, или той ще се окаже поредната технологична мода, която ще отмине с времето? Отговорът вероятно е в липсата на наистина полезни нови приложения, които да осмислят използването на умни джаджи по ръцете и главите ни. Наистина днес потребителят на един такъв часовник може да изпрати мейл, да заснеме видео и да прочете някаква новина. Двустранната комуникация обаче е непълноценна, тъй като той от своя страна трудно може да напише с една ръка съобщение. Затова и за развитието на сектора изглежда ще е ключова появата на следващото поколение услуги, които биха превърнали използването на „интелигентни“ часовници в нещо наистина полезно.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !