10 интересни факта за птицечовките (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 29 април 2020 в 09:11 31599 0

Птицечовка. Кредит: hobvias sudoneighm, Flickr (CC BY 2.0)

Птицечовката е едно от най-забележителните животни на планетата. Ето няколко неща, които може би не сте знаели за това странно същество.

1. Нямат стомах

Птицечовките не са единствените животни, които са се отказали от образуваща киселина част от стомашно-чревния си тракт - ехидните и почти една четвърт от съвременните риби имат жлъчка, която се свързва директно с червата им.

2. Шесто чувство

Това живеещо предимно под водата същество има шесто сетиво, един суперсензорен орган с хиляди клетки, реагиращи на електрическите полета, генерирани от всички живи същества.

Така че когато ловува, птицечовката затваря очите си, ушите и носа и се оставя на „електролокацията“, която му помага да намери точно откъде идват електрически импулси на потенциалната храна.

3. Някога е била гигант

Древните версии на много съвременни животни, включително пингвините, са били огромни чудовища в сравнение с животните, които познаваме днес. И птицечовките не са по-различни. През 2013 г. откриването на един зъб помогна на изследователите да идентифицират праисторическа птицечовка, дълга повече около един метър - два пъти размера на съвременното животно.

Интерпретация на художник на древен вид гигантска птицечовка, заедно с вмъкната илюстрация на първия долен кътник на животното. Кредит: Peter Schouten

4. Еднопроходни

Птицечовките са един от само петте вида съществуващи еднопроходни - само тя и четири вида ехидни - които се отделят от останалите бозайници преди 166 милиона години. Тези бозайници, снасящи яйца, получават името си от единствения отвор, който служи както за анус, така и за пикочно-генитален отвор. През 2008 г. учените дешифрираха цялата ДНК на птицечовката и определиха, че в съответствие с донякъде причудливия вид на животното, то споделя гени с влечуги, птици и бозайници.

5. Кърмят без зърна

Бебе-птицечовка. Снимка: Baby Animal Zoo

Въпреки че птицечовките се раждат от кожести яйца, бебетата сучат от майка си. Женските птицечовки обаче нямат зърна. Вместо това млякото им се отделя от каналите на млечните жлези на корема. Бебетата го пият, като го изсмукват от гънките на кожата на майка им или козината й.

6. Мъжките имат отровни шпори

Птицечовките са едно от малкото отровни бозайници, което е една от техните по-рептилни характеристики. Но за разлика от змиите, отровата на птицечовката не е в зъбите й. Вместо това мъжките имат куха шпора на всеки заден крак, от която се отделя отрова - но само понякога. Въпреки че самата шпора винаги е там, отровата жлеза, към която е свързана, се активира и произвежда отрова само през сезона на чифтосване, което показва, че нейната употреба е за отблъскване на съперниците.

7. Имат скриваща се ципа между пръстите

Въпреки че могат да останат потопени във вода за няколко минути - в края на краищата те са бозайници - но птицечовките са много по-приспособени за обитаване на водата, отколкото на сушата. Подобно на видрата, прибират гъстата си козина, за да задържат въздушните мехурчета, които действат като изолация в хладните реки, където ловуват. На сушата, късите крайници на птицечовката означават, че тя трябва да изразходва 30 процента повече енергия от подобен размер сухоземен бозайник, само за да се придвижва. Те имат една особена адаптация, за да облекчат своето движение по сушата - ципата между пръстите на предните им лапи - която им помага при плуването - се прибира, когато птицечовката се изкатерва нагоре по брега на реката, за да разкрие острите им нокти.

8. Учените, видели първата птицечовка, мислят че някой си прави шега с тях

Когато в края на 18 век първият образец на птицечовка е бил изпратен в Англия от Австралия, учените, които го изследвали, помислили, че някой си прави шега с тях. "Това естествено възбужда идеята за някаква измама", пише зоологът Джордж Шоу (George Shaw) в първото научно описание на птицечовка, публикувано през 1799 г. То отбеляза един от най-забележителните и странни аспекти на птицечовката - способността й да снася яйца - не е открита още 100 години.

9. Използват камъчета, защото нямат зъби

Птицечовките нямат зъби, което затруднява дъвченето на някои от любимите им храни - но те са стигнали до гениално решение. Наред с червеите, насекомите, мидите и какво ли още не, тези претърсващи дъното за храна животни вземат и чакъл от речното корито. Птицечовката събира цялата партида в бузите си, за да го пренесе до повърхността, където тя дъвче, използвайки парченцата чакъл като импровизирани зъби, за да смели част от по-твърдата храна.

10. Използват своите опашки за складиране на мазнини

За разлика от бобрите, с които имат много подобни на пръв поглед опашки, птицечовките не използват опашките си, за да плуват във водата. През повечето време основната функция на опашката на птицечовките е просто да съхранява до почти половината от телесните мазнини на животното в случай на недостиг на храна. Женска птицечовки също използва опашката си, за да държи инкубационни яйца срещу топлото си тяло.

Източник10 Curious Facts About the Platypus, Mental Floss