Защо щъркелите убиват малките си (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 02 февруари 2023 в 00:01 12014 0

Скрийншот от видеото.

Ние, хората сме склонни да приписваме човешки мотиви на животните и нашият емпатичен ум не може да приеме, че родител може да убие детето си. Но по законите на еволюцията не оцеляват съпричастните, а добре нахранените.

На пръв поглед може да изглежда жестоко, че този възрастен щъркел на видеото по-долу изхвърля малкото си от гнездото. Но вероятно го прави, за да осигури оцеляването на другите четири пиленца.

Жестоките закони на еволюцията

В тригодишно проучване, озаглавено „Мотиви за родителско детеубийство при белите щъркели Ciconia ciconia“, изследователите наблюдават подобно поведение в 9 от 63 щъркелови гнезда. Осем от девет пъти мъжкият убива пилето.

По същество родителите правят анализ на разходите и ползите за броя на пилетата в гнездото си. Четири пилета вече са се излюпили успешно, което си е голямо люпило. Но за петото пиле става ясно, че няма да има достатъчно храна. Родителите могат да рискуват всички пиленца да умрат от глад заради ограничените ресурси или да ограничат броя на гърлата за хранене.

Според проучване от 2002 г. детеубийството от страна на бащата е рядък начин за намаляване на числеността на потомството. Повечето птици просто оставят братята и сестрите да се справят сами - битка на младите птици при всяко хранене, докато най-слабият не издъхне от глад. Но очевидно щъркеловите пиленца не са достатъчно агресивни, така че родителите трябва сами да свършат мръсната работа, за да сложат край на нещастието на най-малкото пиленце, преди то да умре от глад.

Известно е, че инфантицидът, т.е. убийството на деца, не е толкова рядко явление в животинския свят и се обяснява с крайната необходимост да се регулира броят на потомството, за да се запази някаква част от него. Подобна тактика е характерна за редица големи хищни птици и дори за някои популации на сивите врани, но тъй като гнездата на щъркелите често са на добре видимо място, за разлика от на много други птици, целият им живот е добре познат на хората.

В Полша женски щъркел изхвърля едно от малките си от гнездото. За съжаление пилето не оцелява след падането.

Още обяснения

В някои случаи обаче се наблюдава детеубийство при щъркелите дори в години, когато основната им храна - жабите - е била напълно достатъчна. В този случай специалистите говорят за възможността за така наречените дисфункции, т.е. грешки в индивидуалното поведение на животните. Във всяка сложна система има места с по-слаби връзки и може да се очаква погрешно регулиране на тяхната дейност.

Но има и други обяснения птиците да изхвърлят малките от гнездото си.

В някои случаи малкото може да е болно или наранено и родителите го умъртвяват, като го изхвърлят от гнездото, за да насочат вниманието си към тези с най-добри шансове за оцеляване. В някои случаи родителите може също да са болни или наранени и може да нямат силата да се грижат за всичките си пилета. В някои случаи майката птица може да реагира на заплаха от хищник и да се опитва да защити останалите пиленца, отвличайки вниманието на хищника от гнездото. А може и ако пилето е поотраснало да е изхвърлено за първи опит за летене.

Сексуални мотиви

Наблюдавани са случаи на насилствено нахлуване на възрастен мъжки в гнездото на двойка щъркели, които мътят яйцата си. След няколко насилствени опита да се чифтоса с женския щъркел в отсъствието на нейния партньор, натрапникът унищожава цялото люпило яйца, изхвърляйки ги от гнездото. Това поведение точно съответства на поведението на лъвовете, когато чужд мъжки, нахлул в територията на прайда, т.е. на семейния клан на лъвовете, прогонва по-слабия доскорошен водач и веднага унищожава всичките му малки с пълното съгласие на майката. Възможно е сцените на детеубийство, наблюдавани при белите щъркели, в някои случаи да се обясняват не с тактиката на оцеляване в условията на глад, а с други обстоятелства, свързани със сексуални мотиви. Всъщност орнитолозите понякога наблюдават подобни сцени и при други птици. Например при птиците якани (Jacana jacana) има случаи, когато чужда женска счупва всички яйца в гнездото, инкубирано от един от мъжките, и този мъжки, лишен от най-ценното - бъдещото си потомство, веднага започва да се чифтосва с тази хулиганка, поддавайки се на настойчивото ѝ ухажване.

Птиците убиват ли малките си, ако ги докоснете?

Вероятно са ви казвали да оставите малко птиче на мира, ако го намерите само в дивата природа, защото майка му ще го убие, ако има човешка миризма. Има ли нещо вярно в това?

Всъщност тази идея е мит, въпреки че съветът всъщност е доста разумен.

Птиците няма да убият малките си само защото са били докоснати от хора, а човешката миризма няма да доведе до изоставяне на пиленцето.

Проблемът с докосването на малко птиче е, че вашето присъствие вероятно ще изплаши родителите. Най-добре е да оставите пилето на мястото, където сте го намерили, за да се върнат родителите му, а това е по-вероятно, ако не сте наблизо.

Справка

Tortosa, Francisco S., and Tomas Redondo. “Motives for Parental Infanticide in White Storks Ciconia Ciconia.” Ornis Scandinavica (Scandinavian Journal of Ornithology) 23, no. 2 (1992): 185–89. https://doi.org/10.2307/3676447.

Brood Reduction and Parental Infanticide — are the White Stork Ciconia ciconia and the Black Stork C. nigra exceptional?
Zieliński, Piotr; Acta Ornithologica, 37(2) : 113-119  https://doi.org/10.3161/068.037.0207

STORK CHICK EJECTED FROM NEST BY PARENTS

Do Birds Kill Their Own Babies? (Why Would They?)

6 Reasons Why Adult Birds Throw Babies Out of Nests