Братовчед на T. rex наречен "косач на смъртта" е най-древният тиранозавър, откриван в Канада

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 12 февруари 2020 в 00:12 3788 0

Кредит Julius Scotonyi, courtesy Royal Tyrrell Museum

Thanatotheristes degrootorum е кръстен на Джон и Сандра де Гроот (ohn and Sandra De Groot), които откриват фосилите.

Наскоро описан нов вид 8-метров тиранозавър, наречен "косач на смъртта" е не само най-древният известен тиранозаврид от Канада, но и нов род и вид, свързан с известния Tyrannosaurus rex според ново изследване, публикувано в Cretaceous Research.

Фосилите от Thanatotheristes degrootorum на 79 милиона години са открити през 2010 г. по бреговете на река Боу в Албърта, Канада. Името Thanatotheristes идва от гръцките думи "Thanatos" - древногръцкия бог на смъртта и "theristes" - косач, а degrootorum, от името на Джон и Сандра де Гроот (ohn and Sandra De Groot), които откриват фосилите.

Динозавърът има дълга муцуна и подобно на други тиранозавриди гърбици по нея над носа и очите. Особеното в случая са специфичните бръчки по горната челюст на животното. Тези уникални физически черти вероятно са свързани с адаптацията към различни среди, плячка, хранеща се с растителност или ловни стратегии, които намаляват съревнованието и дават на вида по-добър шанс за оцеляване. Частичните фосили, които включват части от черепа, както и от горната и долната челюст, са най-древният известен тиранозавър, откриван в северните части на Северна Америка и първият открит в Канада в последните 50 години.

"Това е най-старото откритие на голям тиранозавър в Канада, намерен в период от време, по-древен от другите тиранозаври откривани преди", обяснява съавтора на изследването д-р Дарла Зеленитски (Dr Darla Zelenitsky) от Университета на Калгари.

Тиранозаврите доминират животинските видове в Лавразия, древен суперконтинент, включващ Северна Америка, Европа и Азия по време на късната креда преди между 66 и 145 милиона години. С времето групата на двукраките хищни динозаври се диверсифицира, развивайки различни форми на черепа, размери на тялото и други физически особености докато се разпространяват в различни среди.

Челюсти на Тhanatotheristes degrootorum. Кредит: Jared Voris et al. Cretaceous research 2020

За да се разберат по-добре разликите между видовете, открити в северните и южните части на Северна Америка, учените правят 3D сканиране на повърхностите и измерват черепните кости и сравняват анатомията на T. degrootorum с описания на други тиранозавриди. Уникалната им морфология ги свързва с два други вида и заедно те образуват нов клон наречен Daspletosaurini, което помага за разбирането на еволюцията на динозаврите през късната креда.

"С този нов вид вече знаем, че тиранозаврите са живели в района на днешна Албърта преди 77 милиона години, възрастта на следващия най-древен тиранозавър", обяснява съавтора на изследването д-р Франсоа Териен (Dr François Therrien), куратор на палеоекологията на динозаврите в Музея Роял Тирел. "Можем да познаем по черепа как Thanatotheristes е свързан с другите, по-добре изучени тиранозаври от Албърта".

Учените се надяват да продължат сравнението на видовете тиранозаври от различни геоложки региони, за да научат повече за еволюцията на тези удивителни същества.

Източник: IFLScience - T-Rex Cousin "Reaper Of Death" Discovered In Canada