Магнитното присъединяване е обяснението за свръхгорещата корона на Слънцето

Ваня Милева Последна промяна на 18 април 2023 в 00:13 5685 0

Кредит ESA & NASA/Solar Orbiter/EUI Team; Cheng et al

В продължение на осем десетилетия астрономите се питат защо слънчевата корона е толкова гореща. Докато тропосферата на слънцето, тоест неговата видима повърхност, е гореща около 5500°C, температурата на неговата атмосфера (т.е. короната) е над два милиона градуса, което е огромна разлика.

Но сега изглежда става все по-ясно, че обяснението трябва да се търси в така нареченото „магнитно присъединяване“.

С помощта на апарата Solar Orbiter на Европейската космическа агенция учните правят наблюдения на Слънцето на 3 март 2022 г. с така наречения Extreme Ultraviolet Imager (EUI) и успяват да свържат тези наблюдения с други наблюдения, направени с обсерваторията за слънчева динамика на НАСА (SDO) и с мисиите на Interface Region Imaging Spectrograph (IRIS).

Магнитно присъединяване. Източник: NASA/Goddard/Conceptual Image Lab  Слънчевите изригвания се случват, когато линиите на магнитното поле в близост до слънчеви петна се реорганизират експлозивно.

От всички тези наблюдения може да се заключи, че в атмосферата на Слънцето се извършват магнитни присъединявания в малък мащаб (~ 390 км), което означава, че магнитното поле в плазмата се променя към по-стабилна среда и се отделя много енергия в процеса.

Слънчевата корона е такава плазма от горещ йонизиран газ и благодарение на тези магнитни присъединявания възникват не само мащабни слънчеви изригвания, пряката причина за космическото време, но също така те са и основният фактор короната (външната атмосфера) на Слънцето да е много по-гореща от неговата видима повърхност.

По-долу има видеоклип за магнитните присъединявания (повторни свързвания на магнитни линии) на Слънцето.

Събитието на 3 март 2022 г. продължава около час. Температурата около точката на магнитното поле, където интензитетът на магнитното поле пада до нула, известна като нулева точка, се повишава до десет милиона градуса по Целзий и генерира изтичане на материал, което става под формата на отделни „петна“ отдалечавайки се от нулевата точка със скорост около 80 км/сек.

Освен това непрекъснато изтичане около тази нулева точка се случва експлозивен епизод, който продължава четири минути.

Резултатите на Solar Orbiter предполагат, че магнитното присъединяване в мащаби, които преди са били твърде малки, за да бъдат видяни, протича непрекъснато както по по-спокоен, така и по експлозивен начин. Това е важно, защото означава, че повторното свързване може да пренася постоянно маса и енергия към разположената над повърхността корона, допринасяйки за нейното нагряване.

Тези наблюдения показват, че се очаква да се открият и още по-малки и по-чести магнитни присъединявания. Сега астрономите си поставят за цел да ги наблюдават при още по-висока пространствено-времева разделителна способност в бъдеще около най-близките подходи на Solar Orbiter, за да преценят каква част от топлината на короната може да бъде прехвърлена по този начин.

Последното най-близко преминаване на Solar Orbiter до Слънцето се състоя на 10 април 2023 г. По това време космическият кораб е бил само на 29 процента от разстоянието на Земята от Слънцето.

Справка: Cheng, X., Priest, E.R., Li, H.T. et al. Ultra-high-resolution observations of persistent null-point reconnection in the solar corona. Nat Commun 14, 2107 (2023). https://doi.org/10.1038/s41467-023-37888-w