Първият старт на ракетата "Вулкан" минава гладко, но има проблем с полезния товар на спускаемия апарат

Ваня Милева Последна промяна на 09 януари 2024 в 09:35 3915 0

Като част от инициативата на НАСА за търговски лунни услуги за полезен товар, спускаемият модул Peregrine на Astrobotic стартира с ракетата Vulcan на United Launch Alliance (ULA) в 2:18 ч. EST от стартов комплекс 41 в станцията на космическите сили Кейп Канаверал във Флорида.

Космическите мисии редовно тестват множество нови технологии наведнъж. Много често в рамките на една мисия се тестват три или повече нови технологии, които стават "изпитани в полет". За съжаление, това понякога означава, че въпреки че една конкретна нова технология или даже множество от тях може да се окажат успешни, една технология би могла да проработи. В същото време друга може да се провали и този единствен неуспех може да означава, че няколко други технологии може никога да не получат шанс. Изглежда, че това се е случило с първата мисия на НАСА за комерсиално обслужване на лунния товар (CLPS). Въпреки че ракетата "Вулкан", разработена от United Launch Alliance (ULA), излетя успешно, спускаемият модул "Перегрин", разработен от Astrobotic, изглежда се е сблъскал с грешка, която застрашава останалата част от мисията.

Това може да е просто въпрос на опит - ULA има десетилетия наред такъв опит при извеждането на ракети. Макар че "Вулкан" е най-новата и най-голямата й ракета, "Локхийд Мартин" и "Боинг", двата гигантски авиокосмически производителя, които са съдружници в ULA, имат в историята си успешни ракети. Макар че "Вулкан" е по-мощна от "Атлас V" и "Делта IV Хеви", сегашните основни двигатели на флота за изстрелване на ULA, тя следва същата основна логика на своите предшественици, а не поема рискове, които превърнаха ракетите за многократна употреба на Space X в любимци на космическите ентусиасти през последните десет години.

Но ако технологията работи, значи работи, и изстрелването сутринта на 8 януари се счита за първия успех на "Вулкан". Този успех идва след многобройни забавяния от първоначалното начало на разработката през 2014 г. Първоначално планирано за изстрелване през 2020 г., проблеми с разработването на двигателите и горната степен на "Кентавър" забавиха първоначално планираното изстрелване с почти четири години. Но понякога многократните забавяния са необходими за пускането на добър продукт, което изглежда е вярно за "Вулкан".

The Angry Astronaut вече има публикуван видеоклип за потенциалните проблеми на спускаемия модул.
Кредит: The Angry Astronaut YouTube Channel

Astrobotic има много по-малко опит с използването на технологии в космоса. Въпреки че е основана през 2007 г., спускаемият апарат Peregrine, който "Вулкан" изведе в орбита, за първи път реализира нейна технология в космоса. Това не е поради липса на опит. Компанията е получила милиони долари от НАСА в рамките на програмите Small Business Innovation Research, Institute for Advanced Concepts и CLPS.

Опита се също така да изстреля предшественика на "Перегрин", тогава известен като "Грифин", чрез поредица от прозорци за изстрелване от 2013 до 2016 г., но мисията така и не стартира. Няколко други проекта са били отменени в историята на компанията. Въпреки това, като част от настоящата мисия CLPS, "Перегрин" носи на борда си пет различни експеримента на НАСА, вариращи от детектор за радиация до сензор за търсене на вода и други летливи вещества на лунната повърхност.

Самият "Перегрин" се е откъснал от земята и дори е излязъл в космоса. Въпреки това, към момента на писане на статията, компанията заяви, че е имало аномалия в задвижващата система, която е направила невъзможно правилното ориентиране към Слънцето. От това произтичат два основни проблема - първо, слънчевите батерии на спускаемия апарат не са в състояние да получат достатъчно слънчева светлина, за да поддържат работата на спускаемия апарат при сегашната му ориентация. Второ, и може би по-опустошително, самият проблем със задвижването може да попречи на спускаемия модул да извърши меко кацане на лунната повърхност, както е планирано.

SpaceFlight Now разполага с видеоклип, описващ спускаемия модул "Перегрин", който има известни проблеми.
Кредит - Spaceflight Now YouTube Channel

По време на писането на статията компанията непрекъснато публикува актуализации в X за състоянието на спускаемия апарат. Последната актуализация гласи, че инженерите на Astrobotic са се опитали да изпратят команда, която да принуди спускаемия модул да се преориентира към Слънцето, което да му позволи да получи достатъчно слънчева радиация, за да продължи да работи за по-дълъг период от време и по този начин да даде на инженерите повече време да намерят решение на проблема със задвижването. Но те навлизат и в известен период на прекъсване на комуникациите, така че понастоящем не е ясно дали тази команда за ориентиране е преминала успешно и дали спускаемият модул ще може да възстанови комуникациите, след като премине през прекъсването.

Със сигурност ще има още актуализации за текущото състояние на спускаемия модул, както и за това какво може да се е случило, за да предизвика тези проблеми. Но едно е сигурно - това няма да е краят на CLPS, а най-вероятно и на самата Astrobotic. Въпреки че е стартъп, излязъл от университета "Карнеги Мелън" в Питсбърг, той е достатъчно утвърден в индустрията за космически изследвания, за да може един такъв провал да не доведе непременно до фалит на самата компания. Но ако се надява в бъдеще да се развие толкова силно, колкото ULA, ще трябва да се поучи от грешките си. Да се надяваме, че когато го направи, това ще доведе до успешна лунна мисия за САЩ за пръв път от десетилетия насам.

Източник: The First Launch of ULA’s Vulcan Goes Smoothly, but there’s a Problem with its Lander Payload, Universe Today