Разкрита е 60-годишната загадка на квазарите: Как стават най-ярките обекти във Вселената

Ваня Милева Последна промяна на 27 април 2023 в 07:51 4285 0

Концепция на художник за квазар

Кредит Wikimedia Commons

Концепция на художник за квазара J0313-1806

Учени разкриват една от най-големите загадки на квазарите - най-ярките и мощни обекти във Вселената, откривайки, че се запалват от сблъсъка на галактики.

Открити за първи път преди 60 години, квазарите могат да светят толкова ярко, колкото трилион звезди, събрани в обем с размера на нашата Слънчева система. През десетилетията, откакто са били наблюдавани за първи път, остава загадка какво може да предизвика такава мощна активност. Нова работа, ръководена от учени от университетите в Шефилд и Хартфордшир, сега разкри, че това е следствие от сблъскване на галактики.

Сблъсъците са открити, когато изследователи, използвайки телескопа Isaac Newton в Ла Палма, наблюдават наличието на изкривени структури във външните региони на галактиките, които са дом на квазари.

Повечето галактики имат свръхмасивни черни дупки в центровете си. Те също така съдържат значителни количества газ, но през повечето време този газ обикаля на големи разстояния от центровете на галактиките, извън обсега на черните дупки. Сблъсъците между галактиките насочват газа към черната дупка в центъра на галактиката. Точно преди газът да бъде погълнат от черната дупка, той освобождава огромни количества енергия под формата на радиация, което води до характерния блясък на квазара.

Запалването на квазар може да има драматични последици за цели галактики - може да изгони останалата част от газа от галактиката, което ще й попречи в бъдеще да образува нови звезди за милиарди години.

За първи път толкова голяма група квазари е заснета с такова ниво на чувствителност. Чрез сравняване на наблюденията на 48 квазара и техните галактики-домакини с изображения на над 100 галактики без квазари, изследователите стигат до заключението, че галактиките, в които има квазари, е приблизително три пъти по-вероятно да взаимодействат или да се сблъскват с други галактики.

Проучването предоставя важна стъпка напред в познанието за това как тези мощни обекти се задействат и захранват.

„Квазарите са едно от най-екстремните явления във Вселената и това, което виждаме, вероятно ще представлява бъдещето на нашата собствена галактика Млечен път, когато се сблъска с галактиката Андромеда след около пет милиарда години“, посочва професор Клайв Тадхънтър (Clive Tadhunter) от катедрата по физика и астрономия на университета в Шефилд.

„Вълнуващо е да наблюдаваме тези събития и най-накрая да разберем защо се случват – но за щастие Земята няма да бъде близо до тези апокалиптични събития.“

Квазарите са важни за астрофизиците, защото поради своята яркост се открояват на големи разстояния и следователно действат като маяци за най-ранните епохи в историята на Вселената.

„Това е област, за която учените от цял ​​свят искат да научат повече – една от основните научни мотивации за изграждането на космическия телескоп Джеймс Уеб на НАСА бе да изследва най-ранните галактики във Вселената, а Уеб е способен да открива светлина дори от най- далечни квазари, излъчени преди близо 13 милиарда години. Квазарите играят ключова роля в разбирането ни за историята на Вселената, а вероятно също и за бъдещето на Млечния път", обяснява д-р Джони Пиърс (Jonny Pierce), постдокторантски научен сътрудник в Университета на Хартфордшир.

J C S Pierce, C Tadhunter, C Ramos Almeida, P Bessiere, J V Heaton, S L Ellison, G Speranza, Y Gordon, C O’Dea, L Grimmett, L Makrygianni. Galaxy interactions are the dominant trigger for local type 2 quasars. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 2023; 522 (2): 1736 DOI: 10.1093/mnras/stad455