17 август 2017
  •  Говорят медиците

Ароматът и вкусът на местните вина зависят от дрождите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 септември 2015 в 09:0211700
Грозде сорт Совиньон Блан Снимка: wikimedia

Учените обясниха причината за уникалните свойства - аромат и вкус - на местните вина. Оказа се, че не сортът грозде, климатът или времето играят ключова роля, а генетични характеристики на дрожите (Saccharomyces Cerevisiae), специфични за всяка географска област на отглеждане лозя.

Резултатите на екипа от учени от Нова Зеландия и Великобритания са публикувани в списание Scientific Reports.

Според авторите, тяхното изследване предоставя за първи път пряко доказателство, че едноклетъчните микроорганизми - дрождите - имат съществен принос за това, което винарите наречат "тероа" - съчетание на особеностите на почва, релеф, климат и земеделска практика, разказва ABC Science.

Различията във вината досега бяха приписвани главно на генетиката (сортовете) на растенията, местната почва и климата, както и методите на отглеждане.

До своите заключения, екипът учени, начело с д-р Матю Годард от Университета в Линкълн, е стигнал чрез сравняване на популацията дрожди Saccharomyces Cerevisiae от шестте основни области, произвеждащи вино в Нова Зеландия и свойствата на отгледаното там грозде Совиньон Блан.

Експертите са заключили, че около половината от химичните съединения, които определят уникалните свойства на виното, са вторичен продукт на ферментацията, която се случва с прякото участие на дрождите.

"По-голямата част от "плодовите нотки" на виното са всъщност получени от дрождите, а не от плодовете", отбеляза д-р Годард.

Авторите имат намерение да направят допълнително проучване, което да определи дали и други микроораганизми (бактерии и гъби) допринасят за свойствата на виното.

Тяхното изследване може да има широко приложение за устойчивото земеделие.

"Тези открития биха могли да бъдат много важни, защото, ако това е вярно за виното, то може също така да е вярно и за други земеделски култури", коментират изследователите