Авторите на идеята за трансплантация на глава успяха да "снадят" на гръбначен мозък при кучета

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 март 2019 в 10:43 7302 0

Инициаторите на проекта за трансплантация на глава - италианският неврохирург Серджо Канаверо (Sergio Canavero) и неговия китайски колега Сяопин Жън (Xiaoping Ren) - заявиха, че в експеримент с кучета са успели да възстановят до голяма степен функцията на прерязания гръбначен мозък, като са третирали среза с полиетиленгликол, вещество, което те възнамеряват да използват, за да накарат да срастне гръбначния мозък по време на бъдеща трансплантация на глава.

Статия за резултатите от експеримента е публикувана в списание Surgical Neurology International, където Канаверо и Жън са заместник редактори в раздела за трансплантация на глава и гръбначен мозък.

Учените проведоха експеримент върху 12 кучета бигъл. Всички животни е прерязан гръбначния мозък на ниво 10-ти гръден прешлен. Непосредствено след разреза всички кучета се инжектирани в областта на разреза с два милилитра полиетиленгликол, а на пет (контролна група) - същото количество 0,5% разтвор на сол. След две, четири седмици и 180 дни изследователите подлагат животните на ЯМР и дифузно-тензорна томография, а след шест месеца всички животни, с изключение на две от контролната група, са умъртвени. От всяко животно е изрязан фрагмент от гръбначния стълб - два сантиметра над и два сантиметра под разреза - за хистологично изследване.

Преди и след операцията животните се оценяват по 20-точкова скала за BBB мобилност. Преди операцията всички кучета имат най-висок резултат по тази скала - 19. След шест месеца умират две кучета от контролната група и едно от експерименталната група. В контролната група трите останали животни имат две „четворки“ и едно „пет“ по тази скала. В експерименталната група две кучета се възстановяват почти до предишното си ниво (18 точки), едно е 12, две имат 10 и едно - 7.

Според изследователите томографията показва възстановяване на гръбначния мозък в експерименталната група животни, а при контролната група разрезът се е запазил.

"Драматичната разлика" между двете групи показват и хистологичните изследвания, където при контролите са видими признаците на дегенерация на аксоните, а в експерименталната група, нервните влакна пресичат разреза.

Още през 2015 Канаверо обяви, че възнамерява да трансплантира главата на руския програмист Валери Спиридонов, който страда от нелечима болест - гръбначна амиотрофия на Вердниг-Хофман. Групата хирурзи вече успя да присади глава на мъртво тяло.

В научната общност се отнасят нееднозначно към експериментите на Серджо Канаверо. Някои експерти отказват да коментират публикациите на италианския неврохирург, други критикуват пропуските в описанието на експериментите, което не позволява да се оцени достоверността на работата му, а трети го обявяват просто за шарлатанин..