CellPod ви дава възможност да отгледате своя собствена храна от растителните клетки

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 октомври 2016 в 14:57 4075 0

Изследователи от Финландия са разработили ново устройство, с което може да отгледате растителен клетъчен материал от семена на култура в биореактор. Без да е необходимо да се занимавате със земеделие, ще получите всички протеини, фибри и други растителни съединения, със цялата им хранителна стойност. Устройството е наречено CellPod, разказва ScienceAlert.

"CellPod използва възможностите на съвременните биотехнологии," пишат изследователите на своята страница. "По принцип може да се използва всяко живо растение или комбинация от различни растения. След няколко дни от семената се произвеждат няколко литра растителна клетъчна маса. Тя съдържа протеини, фибри и други полезни съединения, които растенията естествено произвеждат."

Причината за създаването на това устройство е проста - в резултат на урбанизацията и висока гъстота на населението в градовете, храната често не е вкусна или питателна, а и скъпа, така че хората понякога избират да отглеждат своя собствена. Но това не е лесно - нужна е площ, парник и отнема много време. И тук идва на помощ CellPod.

"Той може скоро да предложи на потребителите нов и вълнуващ начин за производство на местни храни в собствените им домове, " - заяви изследователят Лаури Ройтер (Lauri Reuter), от Техническия изследователски център на Финландия (VTT).

Източник:  VTT

Всъщност не израства цялото растение, а само "добрите" части - тези, които се ядат. Не се отглежда стъблото или листата. Това означава, че храната не изглежда като реалните плодове, а по-скоро прилича на зърнена закуска.

"Тези клетки съдържат целия генетичен потенциал на растението, така че те могат да произвеждат същите полезни съединения - като антиоксиданти и витамини - както цялото растение," заяви член на екипа . "Хранителната стойност на клетъчната култура на дива къпина, например, е подобна или дори по-добра на от тази на самия плод".