Чудо на природата: Да усетиш магнитното поле с очите си

На практика слепи къртици използват очите си, за да „виждат“ магнитни полета

Ваня Милева Последна промяна на 02 октомври 2020 в 00:00 4669 0

Къртица на Ансек в зоопарка в Лайпциг. Кредит: Headster/Wikimedia/CC BY 4.0

Голите къртичести плъхове са истински шампиони по оцеляване в екстремни условия. Но сега учените са открили в техни роднини още една удивителна способност - един африкански вид, къртичестите плъхове на Ансел, които са почти слепи, могат да усещат магнитните полета с очните си ябълки.

Африканските къртичести плъхове на Ансел (Fukomys anselli), живеещи в Замбия, имат очни ябълки с диаметър само 1,5 мм. Те са силно социален вид, които живеят в колонии от около 10 индивида и изграждат най-дългите тунели, създавани от бозайници (без човека, естествено) с дължина до 2,8 км.

Очите им почти не функционират - те не могат да различават цветовете или ясните контури на обектите, тъй като основната функция на очите им е просто да различават светлината и тъмнината.

Това, което привлича вниманието на учените е, че африканските къртичести плъхове на Ансел предпочитат да правят гнездата си в югоизточната част на своята бърлога. Защо правят това, остава неясно, но дори при пълна тъмнина изглежда, че тези гризачи, които едва виждат, могат винаги да усетят посоката.

Скупчени къртичести плъхове в лабораторията на екипа. Кредит: Kai Robert Caspar

Отдавна се знае, че птиците могат да усещат магнитни полета, а наскоро се откри, че и кучетата също имат "вътрешен компас". Но биологичните механизми, които стоят зад това усещане, все още са загадка. Дори е неизвестно къде в тялото се намират тези магнитни рецептори.

За да научат повече за тази сетивна загадка и да разберат как именно животните се ориентират под земята, изследователи от Университета Дуйсбург-Есен в Германия изследват къртичести плъхове на Ансел.

За съжаление, на екипа, ръководен от зоолога и водещ автор Кай Каспар (Kai Robert Caspar), се налага хирургически напълно премахват очите на някои от изследваните лабораторни животни (манипулация, наречена енуклеация). Тестовете, след 1,5 години след хирургичната процедура, обаче потвърждават, че ежедневното поведение на тези индивиди не се различава от другите лабораторни животни.

„Всички енуклеирани животни бяха пълноценни членове на съответните им семейни групи и много успешно се размножаваха и отглеждаха потомство“, пишат от екипа в своя доклад.

Първоначално учените изследват шест двойки ослепени животни и откриват, че преди операцията те предпочитат югоизточното на посока при строителство на гнездата след операцията изборът им става произволен това ги кара да предположат че премахването на очите нарушава усещането им за магнитните полета на земята но на този етап това със същия успех може да се отдаде и на друг фактор например особености на топографията.

След това е проведен втори експеримент 10 къртичести плъхове с премахнати очи, които се сравняват с 10 здрави от контролна група. Изследователите проверяват гнезденето за четири варианта на подравняване с магнитното поле, за да се изключат реакциите въз основа на топографията. Те откриват, че контролните животни без хирургическа намеса, показват обичайните си ясни предпочитания за изграждане на гнездата си в югоизточната част на терариума, докато тези без очи ги изграждат на произволни места, съобщават учените в доклада си, публикуван в Journal of the Royal Society Interface.

Магниторецепция, тоест способността да се усещат магнитни полета, вече е доказана при редица животни, но структурата и местоположението на магниторецепторните клетки остават неясни - както и принципът на тяхната работа като цяло.

Означават ли резултатите от това изследване, че къртичестите плъхове на Ансел са запазили своите очи за разлика от своите поначало слепи подземни роднини заради предимството, което им дават магнитните рецептори? Дали най-сетне учените не са разкрили загадката къде са разположени сензорните клетки на магнитните полета? За съжаление не.

Учените отбелязват, че за разлика от ослепените си роднини, поначало слепите видове къртици перфектно усещат магнитните полета. Това означава, че загадката все още остава неразгадана.

Справка: Eyes are essential for magnetoreception in a mammal