Чудовището от Лох Нес може да е гигантска змиорка

Ваня Милева Последна промяна на 06 септември 2019 в 10:52 9177 0

Кредит Wikimedia Commons

По-рано ви съобщихме, че международна група изследователи е събрала за анализ 250 проби вода, взети от различни части на шотландското езеро Лох Нес и на различни дълбочини, за да се опитат да намерят ДНК на чудовището Неси - митично същество, което според шотландската градска легенда живее в това езеро.

Сега резултатите от проучването станаха известни.

Екипът изследователи, ръководен от Нийл Гемел (Neil Gemmell) от Университета в Отаго, тръгна миналата година да търси ДНК на чудовището Лох Нес. Специалистите са взели проби от Лох Нес, както и от други три езера наблизо. Учените проучваха какви ДНК (eDNA - ДНК, която се извлича от пробите от околната среда, а не директно от организмите) се съдържат в пробите.

Изследователите търсят ДНК на известни животни, които може да бъдат сбъркани с митичното чудовище или някакво неизвестно досега ДНК.

Резултатите от работата са описани в сайта Loch Ness Hunters.

Много привърженици на идеята за съществуването на чудовището от Лох Нес вярват, че то е реликтен плезиозавър. Резултатите на изследователите обаче не откриват следи от съществуването на такова животно.

В същото време учените не откриват и доказателства за съществуването в езерото на гигантски сом или есетра, нито на полярна гренландска акула - версии за идентичността на Неси, които се появиха през последните години.

Възможно е, разбира се,  ДНК на тези риби просто да не са попаднали в пробите.

Змиорка. Кредит: Wikimedia Commons

В пробите обаче е открито голямо количество ДНК от змиорки. По-конкретно, ДНК е от европейски змиорки (Anguilla anguilla), което предизвиква друг проблем - тези риби не израстват по-големи от около 1,5 метра. За да се впише в съобщенията за Неси, змиорката трябва да е доста по-голяма.

Учените отбелязват, че техните данни не могат да покажат размера на животното, но не отричат ​​възможността за съществуване на гигантски змиорки в Лох Нес.

Според изследователите е нужно да се проведат допълнителни изследвания, които да потвърдят или отхвърлят тази теория.

Общо в работата си учените саж идентифицирали ДНК на 11 вида риби, три вида земноводни, 22 вида птици и 19 вида бозайници - всичките вече  известни на науката.

"Едно от по-интригуващите открития бе голямото количество ДНК от сухоземни видове в системата на Лох Нес", пишат изследователите .

„Те включват високи нива на ДНК от хора и различни видове, свързани с нас, като кучета, овце и говеда. Също така открихме диви видове, местни за района, например елени, язовци, лисици, зайци, полевки и множество видове птици. Тези открития показват, че изследванията на eDNA на основните водни пътища могат да бъдат полезни за бързо изследване на биологичното разнообразие на регионално ниво".

Има и други изненади. В ДНК бе разкрито неизвестно досега микробно разнообразие - включително микроорганизъм, който обикновено живее в солена вода. Има още хиляди видове микроби, открити в пробите, които все още не са идентифицирани, така че работата продължава.

Очаква се скоро да бъде публикувана научна статия с резултатите на екипа.

Източник: Eel DNA Has Been Discovered in Loch Ness. Here's Why That Might Be a Clue, ScienceAlert