20 октомври 2017
  •  Говорят медиците

ГМО дрожди правят морфин

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 май 2015 в 17:1638922
Опиумен мак. Снимка: www.aphotoflora.com

Изследователи от САЩ и Канада са успели с помощта на генно инженерство да накарат обикновени дрожди да синтезират морфин, кодеин и други лекарства, които досега са добивани от макове.

С новата технология ще може евтино и лесно да се произвеждат лекарства с нови възможности и по-малко странични ефекти. В същото време, някои се притесняват, че новите щамове дрожди могат да синтезират наркотици и при домашни условия и призовават властите да предприемат подходящи мерки за контрол на новата технология, с която дилъри ще преобразуват захар в морфин или хероин толкова лесно, колкото сега любителите на алкохола си правят домашна ракия. За проучването съобщава Science news.

Много от съвременните лекарства се правят от растителни екстракти, защото сложността на тяхната химична структура прави икономически неизгоден синтеза в лабораторни условия. Такива са бензилизохинолиновите алкалоиди - в тази група са морфина и кодеина.

Ензимът тирозин хидроксилаза позволява на изследователите да видят кои микроби правят в дрождите L-Dopa (в жълто). Снимка: William DeLoache at UC Berkeley

Джон Дийбърт (John Dueber) и колегите му са разработили специален цвят биосензор, с които те са намерили в захарното цвекло ензима, наречен тирозин хидроксилаза, способен да превръща аминокиселината L-тирозин в дрождите в дихидроксифенилаланин (L-ДОПА, прекурсор на допамина). Изследователите модифицирали ДНК на дрождите, като ги накарали да произвеждат ензимите и да конвертират глюкозата в допамин.

Освен това чрез генетични манипулации на дрождите са успели да получат и друг важен междинен продукт- S-ретикулин. А с него може да се достигне до производството на най-разнообразни лекарства, не само до опиати.

Изследването е публикувано днес в Nature Chemical Biology

Николай 20.05 2015 в 17:40 2
нека бъдем точни, ГМО дрождите не правят морфин от захар, засега.
поп Дръвчо 20.05 2015 в 09:50 1
Тази новина идеа да покаже колко точно са състоятелни опитите да се контролира производството и търговията с някои вещества.