21 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Генетично подобряване на фотосинтезата води до 20% повече биомаса (видео)

Дали бързорастящите ГМО-растения ще ни спасят от глад след 30 години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 ноември 2016 в 11:0037240
Снимка: Natural Science News

Учени, изследващи процеса на фотосинтезата при тютюневите растения, са създали разновидности, способни да достигнат с до 20% по-големи размери. Те имат по-високо стъбло, по-големи листа и по-гъсти корени, съобщава онлайн изданието Science.

Изследването е първото, което демонстрира значително увеличаване на ефективността на фотосинтезата. Доклад за тези резултати е публикуван в списание Science.

Вероятно растенията, които са изменени по този начин, ще се окажат от голяма полза в близките 30 години, когато ООН предвижда търсенето на храна да нарасне със 70%. Изследователите използват генно инженерство, за да увеличат реколтата на тютюневи растения.

Растенията използват фотосинтеза, за да превърнат слънчевата светлина и въглеродния диоксид в енергия и въглехидрати. При прекалено ярка слънчева светлина те са развили механизъм за защита като превръщат ненужните фотони в безвредна топлина. Но този слънцезащитен механизъм бавно се изключва, когато сянката се върне отново и като резултат фотосинтезата е потисната излишно.

Именно този процес се опитват да подобрят учените. За целта те прибавят допълнителни копия на ген, който регулира превключването и така съкращават процеса на възстановяване на фотосинтезата. Така растенията може да се възползват от по-голямото количество слънчева светлина.

Екипът вече е добавил гените към ориз и царевица и може да открие начини да направи реакцията на растенията спрямо променливата светлина още по-бърза. "Все още не знаем със сигурност дали въпросният подход ще проработи и при други растения, но тъй като се стремим да постигнем универсален процес, сме сигурни, че ще успеем", - коментира Стивън Лонг (Stephen Long) от университета на Илинойс, който е водещ изследовател на проекта.

За 3 седмици в лабораторни условия растенията са пораснали от 14% до 20% по-големи.

Напредъкът е голям в сравнение с фермерите в САЩ, които успяват да увеличат трайно реколтата на царевицата чрез използването на различни методи до 2% годишно.
Лонг коментира пред New York Times, че скоро ще бъде възможно увеличаване с 50% на производството посредством генетичното инженерство, както и че технологията може да доведе до втора "зелена революция" - препратка към повишаването на производителността вследствие на навлизането на съвременните агрикултурни методи в развиващите се страни през изминалия век.