20 октомври 2020

Какво ще ядат астронавтите, пътувайки към Марс (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 ноември 2016 в 08:28 70891
Калорийната стойност на всяко блокче е 700-900 килокалории. Снимка: NASA

НАСА показа образци от храни за астронавтите по време на полета им на борда на космическия кораб Orion до Луната или Марс.

Както информира НАСА, за разлика от екипажите на МКС, които могат да избират от 200 варианта, астронавтското меню на кораба Orion ще бъде много по-еднообразно. Това ще е така, защото запасите на кораба няма да се допълватот Земята, тоест астронавтите ще трябва да вземат със себе си целия им необходим запас храна. Затова изхранването на екипажа на мисиите в дълбокия космос е уникално предизвикателство, с което учените на НАСА работят, за да се справят.

Учените са разработили различни хранителни блокчета, които астронавтите могат да ядат за закуска по време на техните космически мисии. Те са високо калорични с енергийна стойност 700-900 калории и ще бъдат с най-различни вкусове като червена боровинка или печени ядки. И няма да заемат много пространство за съхранение. За обяд и вечеря астронавтите на Orion ще могат да избират по-топла храна, подобна на тази, която ядат членовете на екипажа на МКС.

Но проектирането на хранително блокче за конкретен хранителен баланс за астронавтите и с повишена калорична плътност, а също така и да премине теста за вкус, не е лесна задача.

"Няма в търговската мрежа такива блокчета в момента, които да отговарят на нашите нужди, така че ние трябва да разработим нещо, което да върши работа на екипажа, като се опитваме и да постигнем многогодишен срок на годност" - обяснява Такия Сърмънс (Takiyah Sirmons), учен по храните от Космическия център Джонсън на НАСА в Хюстън.

Докато учените продължават да усъвършенстват хранителните барове и разширяват разнообразието от възможности, НАСА разработват и регенеративни начини за хранене на екипажа на продължителни мисии, включително и по време на пътуването до Марс. Системата за производството на зеленчуци на Международната космическа станция ще помогне да се определи как ше се отглеждат редовно пресни зеленчуци в космоса - астронавтът Шейн Кимбро (Shane Kimbrough) наскоро започна третото такова изследване на борда на орбиталната лаборатория.

Учените също така търсят и опаковки на хранителните продукти, които да ги запазят годни за консумация в условия, при които има температурни колебания като на повърхността на Марс.

Първата мисия на кораба Orion с екипаж ще стартира най-рано през 2021 на върха мощната ракета Space Launch System, която в момента е в процес на разработване. Полетът ще подготви почвата за бъдещите мисии до Луната, където НАСА ще усъвършенства технологиите и операциите, необходими за изпращане на астронавти до Марс.

Офнюз, към тази новина би трябвало да добавите и другата за това къде отива после тази храна :)))