Китайско растение е еволюирало, за да се скрие от хората

Ваня Милева Последна промяна на 14 януари 2021 в 10:29 8607 1

Можете ли да забележите растението, което расте тук? Сивата Fritillaria delavayi (в центъра, вдясно) се смесва със скалистия си фон високо в планините на Югозападен Китай. Растенията са много търсени за използване в традиционната китайска медицина. Кредит: Y. NIU

Изследователи са документирали първия пример за еволюционни промени в растение като реакция на действията на хората.

Все повече са примерите за еволюционен път на животните, който се отклонява заради хората и човешкото присъствие и намеса в природата. От увеличаването на броя на слоновете, които се раждат без бивни до това, че пеперудите са станали по-тъмни заради индустриалната революция, тази биологична тенденция, макар и тревожна, е добре документирана.

Сега китайски изследователи са открили диво растящо растение, което се е адаптирало чрез изработване на камуфлаж, който прави по-малко вероятно да бъде откъснато от човешка ръка, никой да не го харесва.

Изследването е проведено от ботаника Ян Ниу (Yang Niu) от Института по ботаника в град Кунмин, Китай, в сътрудничество с еколога Мартин Стивънс (Martin Stevens) от Университета в Ексетър, Англия.

„Забележително е да видим как хората могат да имат толкова пряко и драматично въздействие върху оцветяването на дивите растения, не само върху тяхното оцеляване, но и върху самата им еволюция“, коментира Стивънс в прессъобщение на Университета в Ексетър.

Изследването е публикувано в Current Biology.

Fritillaria dealvayi

Растението е Fritillaria dealvayi, а луковиците му се събират от китайски билкари, които го смилат на прах, който лекува кашлица. Този прах срещу кашлица се продава за около 480 долара за килограм, като килограм изисква смилане на около 3500 луковици. Растението се среща в природата по скалистите склонове на Хималаите и планината Хъндуаншан (Съчуански Алпи) в югозападен Китай.

Като многогодишно растение, което произвежда само едно цвете всяка година след петия си сезон, изглежда Фритиларията лесно се е забелязвала. На места присъствието му се издава от яркозелените листа, които се открояват на фона на скалите, сред които расте. На други места обаче листата и стъблата му са сиви и се сливат със скалите. Удивително е, че яркозелените листа се срещат в райони, в които Фритиларията е относително необезпокоявана от хората, докато сивите листа се виждат (едва едва) в често посещавани от бикари площи. Едно и също растение, два различни вида.

Тези две растения Fritillaria delavayi илюстрират цветовите разлики между различните популации. Зеленият идва от район, където не се събира много от хората, докато сявият вариант расте в силно засегнат район. Кредит: Y. NIU

Откъде се знае, че хората са причината

Има и други растения, които използват камуфлаж, но начинът, по който Фритиларията е развила тази характеристика, подсказва, че това е защитна реакция на редовното им обиране.

"Изглежда, че много растения използват камуфлаж, за да се скрият от тревопасните животни, които могат да ги изядат - но тук виждаме как камуфлажът се развива в отговор на събирането им от хората".

"Ние си мислехме, че подобно на други камуфлажни растения, които сме изследвали, еволюцията на тази Фритилария е била стимулиана от тревопасните животни, но не открихме такива животни", разказва Ниу.

Неговото внимателно изследване на листата на Фритиларията не разкрива следи от захапвания или други признаци, че е служила за храна на животни.

"Тогава разбрахме, че причината може да са хората".

Във всеки случай, казва професор Хан Сун (Hang Sun) от Института в Кунмин, „добивът за търговия оказва много по-силен еволюционен натиск от натиска в природата“.

Кредит: Wikimedia Commons

Тъй като билкарите обират Фритиларията в продължение на 2000 години, може да се надяваме, че ще съществуват свидетелства, които да позволят на изследователите да идентифицират областите, в които растението е било най-щателно обирана.

Няма такава документация, но Ниу и Стивънс са успели да издирят такава информация в продължение на пет години (2014–2019 г.), проследявайки добива в седем ареала на Фритиларията. Това им позволава да идентифицират тези райони, в които растението е било най-редовно събирано. Това се оказаха местата с варианта на Фритилария със сиви листа.

Друго потвърждение на заключението на учените, че сивата фритилария вероятно се опитва да избегне човешките очи и да оцелее достатъчно дълго, за да се размножи, е, че участниците във виртуални тестове за идентификация на растението потвърждават, че видът е трудно забележим в дивата природа.

„Възможно е хората да са стимулирали еволюцията на защитните стратегии и при други растителни видове, но има изненадващо малко проучвания, изследвали това“, отбелязва Стивънс.

Подобни проучвания ясно показват, че хората са се превърнали в двигатели на еволюцията на нашата планета.

„Настоящото състояние на биологичното разнообразие на земята се формира както от природата, така и от нас самите", коментира Хан Сун.

Y. Niu, M. Stevens and H. Sun. Commercial harvesting has driven the evolution of camouflage in an alpine plant. Current Biology. Published online November 20, 2020. doi: 10.1016/j.cub.2020.10.078

Източник: These plants seem like they’re trying to hide from people, Science News

WOW

14.01 2021 в 17:49

И мене да ме гонят милиони полудели китайски билкари ще се скрия :) Най-вероятно променения цвят е следствие на мутация, а може и промяна от вирус. С времето изменените растения са оцелявали, а ярките са откъсвани и са загивали. Това е отбор с лимитиращ фактор поведението на хората. Растението не е питало майката природа как да се скрие, така че феновете на Аватар (филма) да не се умилява излишно.