18 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Колкото си по-силен, толкова е по-здрав мозъкът ти

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 април 2018 в 15:0045955
Снимка: Corporate Bytes

Физически силните хора имат вероятно по-добри умствени способности. Същите констатации важат и за пациентите с шизофрения. Това сочат резултатите от проучване, включващо почти половин милион участници и проведено от учени от Университета в Манчестър.

Статията е публикувана в Schizophrenia Bulletin.

За да намерят връзка между физическото състояние на организма с когнитивните способности, изследователите от Университета в Манчестър и от Института за изследване на здравето NICM към Университета на Западен Сидни използват британската биобанка (UK Biobank), в която има данни за 475 397 души от общата популация и 1162 човека с шизофрения.

Резултатите показват, че физически по-силните участници се справят по-добре с когнитивните тестовете. Учените подбират пет от най-показателните тестове - тестове за проверка на времето за реагиране, решаване на логически задачи и няколко различни задачи за памет (зрителна, числова и проспективна). Здравите и физически силни хора показват по-добри резултати за всички оценъчни параметри (особено за всички видове памет), в сравнение с тези, които притежават по-малко развито тяло. Хората с психични разстройства, но силни физически, се отличават с по-добра зрителна памет и време за реакция.

Проучването показва, че корелацията остава силна както при хора на възраст под 55 години, така и при лица на възраст над 55 години.

"Като отчетохме различни фактори като възраст, пол, телесно тегло и образование, изследването ни потвърждава, че хората, които са по-силни, наистина имат по-добре функциониращ мозък", заяви за NeuroScienceNews д-р Джоузеф Фърт (Joseph Firth), водещ автор на изследването.

"Можем да се види, че има ясна връзка между мускулната сила и здравето на мозъка. Но наистина се нуждаем от повече изследвания, за да проверим дали наистина можем да направим мозъка си по-здрав като тренираме за по-здрави мускули".

Предишни изследвания на екипа вече установи, че аеробните упражнения могат да подобрят здравето на мозъка.

Въпреки това, ползата от тренировките за здравословното състояние на мозъка все още не е напълно проучена.

Едно време спортната академия имаше такъв девиз - да превърнем мозъка в мускул.

От друга страна, от това висше училище са излезли най-важните ръководни кадри на съвременна България.