Междузвездният астероид Оумуамуа дойде при нас от двойна звездна система (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 20 март 2018 в 06:32 11477 0

Астероидът Оумуамуа в представите на художник. Кредит: ESO/M. Kornmesser

Първият регистриран междузвезден астероид Оумуамуа (Oumuamua) най-вероятно е дошъл при нас от двойна звездна система, от която е изхвърлен през епохата на образуването на планетите при катастрофален сблъсък, съобщава Scince Daily.

"Забележително е, че за пръв път видяхме физически обект, не от нашата Слънчева система", заяви водещият автор д-р Алън Джаксън (Alan Jackson), постдокторант в Центъра за планетарни науки в Университета в Торонто Скарбъроу в Онтарио, Канада.

Двойните звездни системи, за разлика от нашата Слънчева, е с две звезди в орбита около общ център.

Новото проучване, публикувано в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, Джаксън и неговите съавтори показват как една двойна звездна система може да изхвърли обекта. Те също така разглеждат колко често се срещат тези звездни системи в галактиката.

Изследователите откриват, че скалисти обекти като Оумуамуа е много по-вероятно да идват от двойни, отколкото единични звездни системи.

На 19 октомври 2017 г. телескопът Pan-STARRS в Хавай регистрира слаба светла точка, движеща се през небето, която изглежда в началото като обикновен астероид. Но когато изчисляват неговата орбита, се оказа, че това тяло несъмнено се е родило не в Слънчевата система, както всички останали някога наблюдавани астероиди или комети, а идва от междузвездното пространство.

Първоначално обектът е класифициран като ледено тяло, но последващите наблюдения на обсерваториите по света не откриват признаци на кометна активност по време на подхода му към Слънцето и е определен като астероид.

Снимка на астероида Оумуамуа. Кредит: ESO/K. Meech

В новото проучване Алън Джаксън и неговите колеги построяват модел, който показа доколко са ефективни двойните звезди да изхвърлят скалисти обекти. Оказа се, че такива тела като Оумуамуа по-вероятно да бъдат изхвърлени от двойна система, а не от единична звезда. Освен това астрономите установяват, че броят на "изгонените" астероиди и кометите при двойните системи е приблизително еднакъв.

"Странно е, че първият наблюдаван обект, който нахлува в нашата система, се оказа астероид, а не комета, първо защото е много по-лесно да се открие, и второ, ако вземем предвид Слънчевата система тя изхвърля много повече комети от астероиди", разказва Джаксън.

След като се убеждават, че двойната система е много ефективна при изхвърляне на скални обекти и след като изчисляват броят им в Млечния път, учените стигат до заключението, че Оумуамуа е долетял при нас от двойна система, като една от звездите е сравнително топла и масивна, тъй като такава двойка ще има по-голям брой скалисти обекти.

"Точно както използваме кометите, за да разберем по-добре образуването на планетите около Слънцето, този интересен обект може да ни разкаже повече за това, как се формират планетите в другите системи", заключава Джаксън.