На днешната дата е роден създателят на концепцията за сферата на Дайсън

Ваня Милева Последна промяна на 15 декември 2022 в 00:00 8199 0

Фрийман Джон Дайсън е англо-американски физик, който е най-известен със смелите си концепции за хипотетичните технологии на извънземните цивилизации.

Кредит Danielle Futselaar / SETI International

На 15 декември 1923 г. е роден Фрийман Джон Дайсън, англо-американски физик, който е най-известен със смелите си концепции за хипотетичните технологии на извънземните цивилизации.

Дайсън е учен с въображение. Той предполага, че една силно напреднала технологична цивилизация в крайна сметка напълно ще обгради своята звезда с огромна обвивка, за да улови и използва 100% от лъчистата й енергия. Тази „сфера на Дайсън“ би имала гигантски клъстер от изкуствени планетоиди („облак на Дайсън“) с милиарди милиарда жители, които биха използвали енергията, уловена от сферата на Дайсън.

Представа на художник за сфера на Дайсън. Unsplash

Той също изказва интригуващата хипотеза, че сферата на Дайсън, гледана от други галактики, ще има силно отличителна, неестествена светлина. Той предлага астрономите да търсят такива звезди, които дават сигнал, че са дом на напреднал, интелигентен живот.

Научна дейност

Фриймън Дайсън в Сан Франциско, 2005 г.

Макар да е известен най-вече със своите хипотези, Фрийман Джон Дайсън е учен със сериозни трудове в областта на квантовата теория на полето, квантовата електродинамика, математическата физика, астрофизиката, физиката на ниските енергии. Той е първият човек след създателя им, който оценява силата на диаграмите на Файнман и неговият доклад, написан през 1948 г., е първият, който ги използва. В тази статия показва, че диаграмите на Файнман не са просто изчислителен инструмент, а физическа теория и разработва правила за диаграмите, които напълно решават проблема с пренормализацията.

Той доказва дисперсионните връзки на квантовата теория на полето (т. нар. представа на Йост – Леман – Дайсън), получава формула за S-матрицата и дава класификация на разходимостта в квантовата електродинамика (QED) въз основа на канонични преобразувания (преобразувание на Дайсън, 1948 г.), на основата на свойствата на S-матрицата въвежда концепцията за пренормируемост на QED и показва връзката на подхода на Файнман с обичайните форми на квантовата теория на полето (формализъм на Файнман - Дайсън, 1949).

Той се смята за един от основателите на съвременната квантова електродинамика (заедно с Джулиан Швингер, Ричард Файнман и Шиничиро Томонага). През 1955 г. той изгражда теория за резонансното парамагнитно поглъщане на радиация от метали. В областта на астрофизиката той изучава пулсари и неутронни звезди. Участва в работата по проекта на пилотирания ядрено-импулсен космически кораб "Орион".

Фрийман Дайсън умира на 28 февруари 2020 г.