Неочаквано органично съединение е открито на Титан

Ваня Милева Последна промяна на 28 октомври 2020 в 11:28 13901 0

Изглед на кораба "Касини" към езерата на Титан. Кредит: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/University of Idaho

Титан и без това е доста странен спътник на Сатурн, но сега стана още по-странен. Астрономи са открили циклопропенилиден в атмосферата му - изключително рядка молекула, която е толкова реактивна, че може да съществува на Земята само в лабораторни условия и не се среща свободно на други небесни тела.

Най-големият от спътниците на Сатурн, Титан е едно от най-необикновените места в цялата Слънчева система. Заради ниските температури водата е постоянно твърд лед, по повърхността му текат реки и има морета от течни въглеводороди. Леките молекули - предимно метан - се изпаряват и образуват облаци, които валят от азотната атмосфера. По-тежките органични вещества образуват дюни по бреговете.

Кредит: Wikimedia Commons

Присъствието на циклопропенилиден (c-C3H2) обаче е изненада дори за Титан. Факт е, че това малко циклично съединение е силно реактивно, така че може да бъде намерено на Земята само в химическа лаборатория. Не се среща в атмосферите на други небесни тела, въпреки че може да присъства в разредената и студена междузвездна среда.

Находката на Титан, описана в нова статия в The Astronomical Journal от Конър Никсън (Conor Nixon) и колегите му, е направена чрез анализ на данни, събрани през 2016 г. от радиотелескопите ALMA.

Авторите отбелязват, че c-C3H2 е открит в горните слоеве на плътната атмосфера на спътника. Те са по-редки (близо до повърхността, налягането върху Титан е около четири пъти по-голямо, отколкото на Земята), но, разбира се, далеч не е същото като междузвездната среда. Присъствието на c-C3H2 тук остава загадка и засега е уникален случай.

Титан в инфрачервения спектър, заснет от сондата Касини. Кредит: Cassini / ©NASA, JPL-Caltech, University of Nantes, University of Arizona

Цикличните молекули c-C3H2 могат да участват във вериги от химични реакции, които водят до образуването на много по-сложни и разнообразни съединения, включително нуклеотиди - градивните елементи на ДНК и РНК. Какво обаче се случва с тях в атмосферата на Титан, откъде идват и защо присъстват само тук и на никое друго небесно тяло - остава неизвестно.

„Смятаме, че Титан е нещо като естествена лаборатория, където може да се наблюдава химията, която е съществувала на древната Земя, когато животът едва е започвал да се утвърждава на планетата“, обобщава астробиологът от НАСА Мелиса Трейнър (Melissa Trainer).

През 2027 г. НАСА планира да изпрати на Титан мисията Dragonfly, която трябва да опознае по-добре тази „лаборатория“.

Справка: Detection of Cyclopropenylidene on Titan with ALMA