14 август 2020

Останките на най-древната сготвена нишестена храна са открити в пещера

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 юни 2019 в 13:53 14650
Илюстрацията показва как предците на съвременните хора готвят и ядат растителни нишестета още преди 120 000 години. Кредит: sci-news.com

В малки огнища в пещера в Южна Африка, учени откриват вероятно най-древните останки от човешка храна, гъсти изпечени растителни нишестета, според изследване, публикувано в списанието Journal of Human Evolution.

Овъглените растителни останки са открити в речната пещера Класиес (Klasies River Cave) и са датирани на около 120 000 до 65 000 години, според археолога Синтия Ларбей (Cynthia Larbey) от Университета в Кеймбридж. Органичните останки съдържат нишестени зърна, но не могат да бъдат свързани с нито едно познато растение, богато на нишесте.

Според учените, базирайки се на растенията, които са били налични през Каменната ера, древните хора вероятно са готвели кореноплодни и грудки в пещерата. В сравнение със суровите растения, богати на нишесте, сготвените вероятно са били особено ефективен източник на глюкоза, а оттам и на енергия. Човешките останки, откривани преди в тази пещера в южния край на Африка също са датирани на 120 000 години.

Изследовател показва слоят, в който са намерени овърглени останки от култури, богати на нишесте. Кредит: WITS UNIVERSITY

Консумацията на древни нишестета в пещерата предполага, че може би Homo sapiens е преживял еволюционни генетични подобрения, за да се научи да храносмила трудноразградимото нишесте, далеч преди хората да започнат да отглеждат нишестени култури в Африка преди 10 000 години. Учените откриват, че съвременните хора имат повече копия от гените, свързани с преработката на нишестето, отколкото популациите през Каменната ера като неандерталци и денисовци.

Пещерата Класиес в Южна Африка. Кредит: WITS UNIVERSITY

Древните хора в южната част на Африка изглежда са се хранели с комбинация от сготвени корени и грудки, миди, риба и някои животни, разказват от екипа на Ларбей. Корените и грудките са били налични през цялата година. И докато не се знае много за произхода на готвенето, огнища са били използвани в Африка още преди поне 300 000 години.

Източник: Science news - Cave debris may be the oldest known example of people eating starch