Космическата обсерватория за изследване на Слънцето SOHO има рожден ден (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 декември 2015 в 17:15 16946 0

Кредит ESA/NASA/SOHO

Това изображение на изхвърляне на коронална маса, или CME, е направено от слънчевата и хелиосферна обсерватория на НАСА, или SOHO, на 5 март 2013 г. Това събитие е ореол CME, кръстен на начина, по който светещият облак от слънчев материал се разпространява в блед кръг около слънчевия диск. Преди SOHO да открие слънчевите цунамита, които често се случват в тясна връзка с CME, учените не са разполагали с начин да разберат дали CME се насочва директно към Земята. Голямото светло петно ​​в долния десен ъгъл на изображението е Венера.

На днешната дата през 1995 година стартира космическата обсерватория Solar and Heliospheric Observatory (SOHO), съвместна мисия на НАСА и Европейската космическа агенция.

Първоначално планирана като двугодишна, мисията SOHO продължава да работи и досега. И вече е удължена до края на 2025 г

Благодарение на нея, учените са научили много за вътрешната структура на Слънцето и слънчевия вятър. Oбсерваторията продължава да работи добре, изпращайки към Земята нови данни за процесите, които протичат на Слънцето.

През тези години в база данните, събрани от SOHO, са написани около 5000 научни публикации. Според НАСА, обсерваторията е променила представата за най-близката ни звезда като статично небесно тяло, като доказва нейната динамика.

Благодарение на SOHO се разбра много за влиянието на Слънцето върху времето на Земята. Преди SOHO учените  са можели да наблюдават само големи слънчеви изригвания. Камерата за коронография, инсталирана на SOHO позволява да се наблюдават и малки слънчеви изригвания, наречени коронарни изхвърляния на звездна маса.

Това дава възможност да се направят по-точни прогнози за "магнитните бури", причинени от слънчевия вятър на Земята. Те влияят неблагоприятно на функционирането на електронни устройства и здравословното състояние на хората и животните.

Тази анимация показва слънчево цунами - известно още като EIT вълна, след като ултравиолетовият телескоп на SOHO, който е направи първите изображения на тези събития - разширяващо се от активен регион точно след слънчево изригване на 14 юли 2000 г. Слънчеви цунами, които често се случват във връзка с изхвърляне на коронална маса или CME, дават на учените първите улики за това дали CME в ореола - които се разпространяват навсякъде около слънцето в коронографски изображения - се насочват директно към или далеч от Земята. Кредит: ESA/NASA/SOHO

Също така, благодарение на SOHO учените за първи път успяха да наблюдават един феномен, наречен слънчево цунами (EIT waves) - мощни вълни от заредени частици, които се движат с голяма скорост над повърхността на звездата.

Освен това обсерваторията е заснела огромно количество комети - до септември 2015 те са станали 3 хиляди.

"Без SOHO, нямаше да има SDO, нито STEREO, нито IRIS, нито Hinode", заяви Алекс Йънг (Alex Young), учен от космическия център на НАСА Годард. "SOHO ни показа неща, които никога не бяхме виждали преди, а след това осъзнахме, че имаме нужда от повече очи към Слънцето."