21 октомври 2017
  •  Говорят медиците

Рак е имало и през 18-ти век

Мумия от XVIII в. е предразположена към рак на дебелото черво

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 март 2016 в 16:4039947
Мумията от Вац Снимка: Tel Aviv University

Израелски и унгарски учени са открили генетична предразположеност към рак на дебелето и правото черво при мумия от XVIII век. Новината е с голямо значение за разбирането на взаимовръзката между онкологичните заболявания и социално-битовите фактори.

Резултатите от изследването са публикувани в научното списание PLOS ONE.

През 1995 г. археолозите са ексхумирали над 260 тела, заровени в подземията на доминиканската църква в унгарския град Вац. Тези подземия са се използвали от 1731 до 1838 г. за погребването на представители на средната класа и духовенството. Благодарение на ниската температура (8-10 градуса по Целзий), добрата вентилация и ниската влажност на въздуха, около 70% от останките на труповете са мумифицирали напълно или частично.

При една от мумиите учените открили мутация E1317Q на гена АРС, която е свързана с повишената заболеваемост от рак на дебелото черво при съвременните хора. Към известните фактори, повишаващи риска от този вид тумор, се отнасят затлъстяването, недостатъчната физическа активност, диетата, богата на преработено месо, прекалената употреба на алкохол и пушенето, които на практика ги нямало в Унгария през XVIII век.

Досега не бе ясно свързана ли е мутацията E1317Q със съвременните социално-битови условия или е съществуваха преди тях. Откриването ѝ в унгарската мумия дава еднозначен отговор на този въпрос. Изследователите отбелязват, че по-нататъшното изучаване на архаична ДНК ще допълни картината за историческата епидемиология на рака.

Ракът на дебелото и правото черво е третото по разпространение злокачествено заболяване в света. То причинява около 10% от всички онкологични заболявания. През 2012 г. (откогато са данните от последната достъпна глобална статистика) в света са регистрирани около 1,4 милиона нови случая на това заболяване и 694 смъртни случая вследствие на него.

н.о. 03.03 2016 в 11:39 7
Целта на статията е не да направи обзор на случаите на рак през вековете, а да ви запознае със скорошно изследване.
мда 03.03 2016 в 11:30 6
Тъпа интерпретация от тъпи хора. Ми то ако бяха попрочели малко, журналята щяха да научат, че рак е имало още в древен Египет и древна Гърция. Ама кой да чете. Чукча писатель, чукча не читатель...
Александър 03.03 2016 в 09:02 5
Изненада, че е имало рак по това време ли? Съпругата на Луи XIII - Анна Австрийска пък е умряла от рак още през XVII век.
н.о. 02.03 2016 в 19:08 4
Защо? Имате друга версия? Ракът не е болест само на съвременния човек. Преди просто не са знаели какво е това или са умирали твърде млади.
Радева 02.03 2016 в 18:07 3
На първото "низко" реших, че ще продължа да чета, но на второто вече съвсем ме побиха тръпки!?
Dosev 02.03 2016 в 17:56 2
Низката и ниската стойност са две различни по значение думи.
lamski 02.03 2016 в 17:51 1
Изводът съдържащ се в заглавието от учените ли е направен или от екипа на ОффНюз?